söndag 14 juni 2015

svarta vinbär gröna to be svartvinbärsbuske blad
Svarta vinbär

Jaha jag har blivit min mamma och mormor. Jag har följt med uttråkad på deras vandringar i varandras trädgårdar och tittat på blommor som jag inte alls var intresserad av. Men nu har det slagit till. Idag var jag ut och planterade morötter tillsammans med sonen. Och kunde inte låta bli att plocka lite bland blommorna och känna mig stressad och besviken över att alla blommor blommar samtidigt så att de kommer hinna blomma över innan det är dags att byta ut de blommor jag redan har i vas inne.

Jag och sambon bestämde att vi alltid skulle ha färska blommor på bordet. En vardagslyx. Hemtrevligt. Det rann dock ut i sanden. Men nu på sommaren är det ju perfekt när det finns gratis blommor att plocka i trädgården eller i närheten.

Vinbär ser det ut att bli många. Vi får göra saft. Vi dricker inte så mycket saft men äter ännu mindre vinbärsgelé och vill inte se dem förfaras. Det ska ju vara väldigt nyttigt också. Så tips mottages tacksamt på goda saker de kan bli till.

liljekonvalj blad vit trädgård regndroppar
Liljekonvalj

Min favoritblomma liljekonvalj växer otroligt nog i mängder på baksidan av huset. Förra ägarna måste ha planterat dem. Tyvärr vägrade kameran samarbeta med fokuseringen men ja ni förstår hur fint det är och framförallt hur gott det luktar.


röd pion knopp blad trädgård buske
Pion

Förra ägarna har också planterat en röd pion på framsidan och en rosa pion på baksidan. Så himla vackra.



grannens häck blommande kvist bukett världskarta soffa kuddar
Grannens häck

Har man inte egna blommor att sätta i vas får man ta grannens häck. Dessa kvistar bröt jag tidigare i somras längre bort på gatan. Det får man säkert inte alls göra men häcken växte ut över halva trottoaren och höll på att peta sonen i ögonen varje dag på väg till dagis. Vet inte vad busken heter men fina blommor iallafall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar