lördag 6 juni 2015


Snygg taklampa i hallen och spartips på tapeter.



taklampa industri metall retro loppis tapet fåglar falsterbo dörr element
Taklampa hallen

Ännu en lampa köpt på loppis för flera år sedan. Hade den tidigare som kökslampa men nu sitter den i hallen. Bakom syns fina tapeter med fåglar. Och nedan kommer några spartips när det gäller tapeter.

tapet fåglar retro falsterbo skarv ljusblå
När vi köpte radhuset behövdes det totalrenoveras. Nya tapeter i alla rum. Till hallen köpte vi denna fina fågeltapet som inte var jättebillig. Däremot sparade vi in genom att lämna tillbaka en rulle istället för att öppna en ny bara för denna lilla snutt inne i hörnet. Första rullen räckte till hela väggen se bilden över denna och i hörnet fortsatte vi istället med den vita tapet som vi har på de andra väggarna.

tapet glittriga ränder vit billig
Vit tapet med ränder och prickar i silvervitt

Den vita tapeten som vi har i övriga hallen samt matrummet ser ut så här i närbild. På håll ser den helvit ut. Jättefin tycker jag och ett superfynd. Minns inte riktigt vad vi gav för den- jag och sambon kan inte komma överrens om det var 20.- rullen eller ännu billigare. De hade utförsäljning på utgående tapeter på färgbutiken. Jag trodde att det bara skulle vara riktigt omoderna och fula tapeter som såldes ut så billigt men denna tycker jag är ganska klassisk och neutral.


grå tapet ränder billig diskret klassisk
Grå tapet med ränder

Efter att ha köpt den vita tapeten superbilligt så gav jag kartongerna med utsorterade tapeter en chans till. Hittade dessa ljusgrå med grå ränder. Också väldigt neutral och diskret. Perfekt till sonens rum som grund med djur utklippta  i blommig retrotapet på. Känner mig nästan lite dum som innan denna vetskap köpte en liknande grå tapet till vårt sovrum till fullpris. Trendiga mönstrade tapeter förstår jag om man kärar ner sig i och vill köpa när de är nya och inne. Men såna här enfärgade finns det ju INGEN anledning att köpa tio gånger dyrare än man behöver. Så kolla rean på din tapetbutik nästa gång du ska tapetsera. Eller loppis förståss. Svårt att hitta tapeter där tycker jag men gjorde nyligen ett fynd med grönmönstrade 70-talstapeter som jag nu måste komma på var de ska sitta. Fick betala 20.- för en rulle plus lite snuttar trots att det stod 30.- på lådan med tapeter. Mannen i kassan tyckte att den var så ful att han inte kunde ge sig till att ta fullpris...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar