måndag 4 januari 2016


Julafton i Januari med häst och vagn för barnen och retro inredning.


Julmat.


Jag kunde inte låta bli att använda den här bilden som huvudbild då det är så makabert för mig som vegetarian men speglar julen så väl. Frosseri av köttprodukter. Eller frosseri av allt. Jag åt mig också supermätt men mest på julgodiset som det också fanns ett överflöd av när vi i lördags firade jul igen. 

Sambons sida av släkten fick inte ihop det förrän då. Kändes lite konstigt med jul i Januari men samtidigt skönt att få lite spridning på julmaten och presenterna. Det var ju dessutom nästan mer julkänsla nu när det äntligen har kommit lite snö.

Vi var hemma hos sambons bror med familj som hyr ett stort hus på landet. De hade ordnat så att barnen fick åka häst och vagn. Jag minns fortfarande magin när tomten en gång när jag var liten kom med häst och släde. Riktigt så mycket snö fanns det inte nu och det var barnen och inte tomten som åkte efter hästen. Säkert lika mycket eller mer uppskattat av barnen dock. Supermycket mat och speciellt efterrätter och julgodis fanns det också. Vi hade ju med det vi blivit tilldelade att laga men efterrättsbuffén var absolut över det förväntade. Perfekt för mig och sonen som inte har någon behållning av det köttiga.

Jag smygfotade också massa fin retro inredning som finns kvar i huset. Jag gissar att de så snart de hinner ska renovera bort det mesta gamla. Jag som gillar sånt tycker dock speciellt att detaljerna från badrummet som jag visar längst ner är snygga.

Julfin igen i fluga med pappas gamla rymdskepp.

Sonen bar samma rutiga skjorta som på jullunchen på vårt jobb men nu med en röd fluga som jag köpt på loppis. Banden var lite långa så jag har sytt av dem med några stygn för hand.

Närbild röda julflugan.

Snö på väg till julfirandet den här gången.

Leksaker får ofta följa med.

Här hade sonen med sig spelpjäser från olika spel. De bruna är vargen och hans hus från Rödluvan och vargen spelet som jag visade här. Vi vill fortfarande gärna ha beskrivningen om någon har den eller minns. Rödluvan har kommit bort så den gula plastpjäsen är stand in. Jag försökte med en röd likadan när den gula en stund också kommit bort. Det gick inte. Det är just denna gula som är Rödluvan. Återigen är fantasin bästa leksaken.

Röda strumpbyxor till julklänningen den här gången.

Julklänning och retro blommig tapet.

Jag bar samma klänning som när vi firade jul på själva julafton. Tog en selfie för den snygga tapetens skull.

Närbild på den gröna tapeten som här råkade få fel färg.

Snygga klinkerplattor framför den öppna spisen.

Äkta gran med sparsam utsmyckning i vitt och silver.

Verkligen HELT annorlunda mot hur vi har klätt granen. Tycker dock att detta också är jättefint. Kanske kan jag bita ihop och bara sätta upp pyttelite av mitt pynt nästa år. Gärna i en äkta gran för det är ju så mycket finare. Dock tror jag att det där med att det doftar så gott från riktiga granar är en myt. Jag pinsammade mig och luktade lite på denna men kunde inte känna någon julig doft. Kanske är det stammen man ska lukta på men så långt tryckte jag mig inte in...

Väggord med vacker sångtext.

Jag är inte så förtjust i tavlor med text som den här. Denna hade dock så fin text som passar in också på mig så den kunde jag inte låta bli att tycka om.

En jultallrik i total motsats till hur min såg ut.


Adventsljus som dekoration på bordet.

Ljuslykta och grankvistar på bordet.

Julklappsöppning för barnen.

Cykelhjälm för åkning av häst och vagn på vintern.

När mamman glömt att ta hem lekhjälmen från dagis får det gå bra med cykelhjälm även när man ska åka häst och vagn mitt i vintern. Tur att ingen ramlade av. Hjälmen är köpt på Stadium på erbjudande. Nästan allt köper vi second hand men hjälmar och bilbarnstolar har vi kostat på nya. Skulle gärna köpa begagnat om vi kände någon att ärva av men alla vännernas barn är yngre. Jag törs inte lita på någon som jag inte känner heller så nytt får det bli.

Den fina hästen som skulle dra vagnen.

Sonen var först på plats på vagnen t.o.m före hästen!

Småkusinerna väntar ivrigt på sin tur.


Exotiskt med häst och vagn för vårt stadsbarn.

Exotiskt för mig som vuxit upp på landet också.Tror att jag är mer stadsunge än många som vuxit upp i stan. Har nog mer med intresse att göra. Lyxigt att sonen får prova på sånt här dock för jag har dåligt med egna hästkontakter.

Kökskakel.

Smygfotade lite originalinredning. Här kaklet i köket.

Köksluckor och kakel.


Snygg badrumsinredning á la 50-tal.

Snygga krokar och precis lika skylt som min farmor och farfar hade i sitt badrum.

En till snygg badrumshängare i plast.

Badrumslampa och hängare bredvid badrumsskåp i 70-taligt grönt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar