onsdag 27 januari 2016


Utmaning vardagsretro- jag visar vårt diskberg med fina tallrikar och glas.



Retro fin disk i diskhon.

Det är konstigt hur mycket disk som samlas på diskbänken trots att vi har diskmaskin. Det passade ju bra nu dock när det är en utmaning att visa vardagsretro i gruppen Retro inspiration som jag är med i på facebook. Så därför kommer här lite bilder från vår diskbänk och diskmaskin. Hela samlade kaoset på bilden längst ner.

De svartvita tallrikarna är samlartallrikar att ha på väggen egentligen. De delades ut till de anställda på SSAB dåvarande Domnarvet i Borlänge 1978 när de firade 100 år. Jag har köpt mina på olika loppisar i stan under många år.

Grön verecoskål och tallrik från Ikea som jag visat tidigare här.

Dricksglas modell större av dessa senapsglas.

Jag tror att man köpte senap i dessa glas när det begav sig. Det finns gula och blå också. Jag har gett mina av mindre modell till min mamma som också nästan genomgående använder retro. Några rosa och gula i storleken större har jag dock kvar då det känns praktiskt med större glas. De flesta retro är så små.

Mintgrön tillbringare som jag visat tidigare här och glas med norgemotiv.

I diskmaskinen Karneval från Rörstrand och ärvd skål märkt Egersund norsk flint.

Verecoskål och saftglas med röda blommor längre in. Muggarna längre ut är nyare.

Tallrik Berså samt en årstallrik som jag också köpt på loppis dock från 1984.

Hela den pinsamma röran med fina gula glasväggen bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar