måndag 4 april 2016


Att klä om en lampskärm- eller inte.



Lampskärm original med brun frans.

Kan inte visa något från syträffen igår eftersom jag bara hann färdigt med det hemliga projektet. Bilder på det kommer framöver. Lite funderingar över ett annat projekt nu istället.

Vi köpte en golvlampa på loppis för ett tag sedan. För den fina träfotens skull. 75:- kostade den. Lampskärmen dock såg ut så här vilket inte känns så inspirerande. Jag tänkte klä om den i ett retro storblommigt tyg. När jag strippade av den så var dock stommen så fin att det nog får bli en naken stomme. Det är ju populärt nu. Eller har iallafall varit... 

Jag kan ju alltid klä om den senare annars. Nu behöver vi alltså bara köpa en snygg "glödlampa" eftersom den kommer vara synlig. Vi har värdebevis på både Jula och Clas Ohlsons som vi kanske kan använda till det. Återkommer med färdigt resultat. 

Bilder på den strippade skärmen och det först tilltänkta tyget längre ner.

Jag gillar frans men inte brun till enfärgat beige tyg.

Ovansidan på lampan.

Tyget isärklippt efter sömmarna för att kunna klippa till nytt tyg.

Fransen var tyvärr fastlimmad så jag kunde inte sprätta loss den för att lämna den till någon för återanvändning.
Stommen snygg som den är utan tyg.

Funderar på lite bollfrans nedtill kanske för att piffa till den men tror att det blir svårt att sälja in här hemma.

På lampfoten. 

Hela lampan- bortse från dammet från garagevistelsen.

Lampan bredvid lampan som den kommer få ersätta.

Den höga vita lampan fick vi gratis när den skulle kastas på sambons brors jobb. Den är jättesnygg och med lite striktare design än de flesta saker vi har. Dock lyser den ganska svagt och det runda lysröret är av en ovanlig sort som måste beställas ganska dyrt på nätet. Vi har inte tagit oss för med det utan bara låtit den stå.

Den nya lampan var dock inte tänkt att ersätta den andra lampan. Den nya skulle stå i vardagsrummet. Där ställde vi dock ett plåtskåp som vi köpte från min mamma. Hmm... Lite mer planering vore bra framöver. 

Kan inte bestämma vilken som passar bäst men den i trä är ju helt klart snyggast.

Närbild på foten som var anledningen till att vi köpte lampan.

Sambon hade sett en sådan fot spraymålad i någon färg. Denna vita är dock snygg som den är tycker jag. Gul skulle ju såklart också vara snyggt dock...

Lampan med tyget som jag tänkt klä den i vilket ju ger ett helt annat uttryck.

Himla fint och en varmare mer hemtrevlig känsla men jag kan ju som sagt klä skärmen så sen.
Här är helheten lampan ska matcha till.

Eller snarare detta är helheten som den ska matcha till- och ja vi har precis städat på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar