lördag 9 april 2016

Broscher av tygspill.


Brosch av tygspill och en paljett.

Man hittar mycket när man rensar. Bland annat det här urklippet ur någon veckotidning som jag fått av min mormor. Det har nog legat några år för papperet är lite gulnat. Fortfarande en jättebra idé dock. Små söta broscher av tygspill. 

Inte precis min smak och stil på alla såklart men det går ju att överföra idén och tekniken till egna fina småbitar av tyg som kanske annars skulle kastas. Jag tänker spontant blommor i folkdräktsstuk som den på bilden eller någon broderad blomma från en gammal duk eller gardin. Jag sparar detta får se om det kommer bli några fina smycken framöver. Inte för att jag behöver fler men det kanske kan bli fina presenter.

Jag tycker att broschen ovan påminner så mycket om Karin Ferners smycken som jag sett på Dalarnas Museum för nåt år sedan. Jag gillar dem jättemycket. Jag hittade inte någon hemsida att länka till men på sidan Kurbits finns det fina bilder från utställningen. Se dem här.

Fler bilder från tidningen nedan.

Hela artikeln- vet tyvärr inte från vilken tidning den kommer.

Mallar som man kan använda men jag tänker mer att klippa ut efter motivet på tyget.

Fler exempel- simpelt med säkerhetsnål men också ganska fint.

Det vore roligt att pynta mig så här någon dag- jag har ju absolut broscher så att det räcker.

Den gulorange ser lite fint retro och broderad ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar