måndag 4 april 2016


Laga skinnjacka och extremt billiga sömnad på syträffen.



Lagad skinnjacka i fuskskinn.

Idag lagade jag en fejkskinnjacka som jag tänkt att sonen ska ha till våren. Jag visade den tidigare här bland de projekt jag tänkte sy på syträffen. Jag hann dock inget av de projekten då jag började med ett par saker som ska bli presenter som jag inte kan visa. Alldeles på slutet sydde jag dock fast en av muddarna på jackan. Hemma idag sydde jag fast den andra samt sprättade och sydde fast fodret för hand istället för på maskin vilket blev extremt fult. Se bilder nedan.

Jag lagade också ett hål på ena ärmen av jackan. Jag funderade på att sy dit någon applikation. Klippa ut en figur från något fint tyg. Det kändes dock som en vanlig fyrkantig lapp av samma tyg (klippte en bit av det jag klippte av på längden på ärmarna) skulle synas minst. Jag tyckte att det blev ganska fint. Nästan som en snygg detalj. Jag sydde fast lappen för hand vilket gick lätt och smidigt då det inte är äkta skinn i jackan och inte så hårt att sy i.

Fler bilder på lagning och muddar nedan. Några få bilder från mitt hemliga projekt under syträfen längre ner också. Jag höll på att bli galen! När någon annan förklarade att hon sytt färdigt två plagg hade jag inte ens sytt färdigt en liten detalj som inte såg ut som något användbart alls. Ibland är det så svårt att förstå beskrivningen och svårt när man inte gjort rätt från början (klippt tygremsa rakt av så att den inte alls stretchade tex). 

Som jag försökte trösta mig själv med så är det ju väldigt billig sömnad iallafall när man syr krångliga tidsödande saker. Det går inte åt så mycket tyg. Bara tid. Från 9.00 till 18.00 med bara paus för lunch och fika sydde jag på de hemliga projekten som totalt kostade 25-26:- i material beroende på hur många knappar jag syr dit. Det är svårt att bräcka det om man syr i nya dyra jerseytyger.

Närbild på den lilla lappen fastsydd för hand på jackans ärm.

Så här extremt fult såg det ut när jag sytt fast fodret på maskin lite på måfå från utsidan.

Fodret fastsytt för hand istället.
Detta var vad jag nästan åstadkommit när någon annan sytt två hela plagg!

Jag började glad i hågen.

Knäppningslist- jag läste texten x antal gånger både tyst och högt men det blev inte bra ändå när jag sen gjorde...

Efter x antal sprättningar och en rådfrågning så gick det bättre på nästa.

Resultatet- ett troll med onda ögon och lång näsa eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar