fredag 1 april 2016


Motivation att rensa ur.



Kartong som behöver rensas ur.

Igår natt rensade jag ur alla syrelaterade lådor och hyllor. Jag läste om ett initiativ där det samlas in textil och tillbehör till kvinnor i norra Irak. Jag som aldrig annars kan rensa ur blev så exalterad att jag inte kunde sova. Jag var tvungen att göra det på en gång. 

När klocka var 01.20 vek jag dock ner mig och jag och sonen fortsatte igår eftermiddag. Ja jag har stora förråd av gammalt tyg och annat. Det är mycket som "kan vara bra att ha". Man vet aldrig när man får ett plötsligt behov av att sätta guldfärgad frans på något och då är det ju bra om det redan finns hemma gratis- här är jag både ironisk och inte- jag har verkligen jättesvårt för att rensa ur för att jag ser skönhet och användbarhet i det mesta.

Nu står en jättestor sopsäck full med tyg, lite band, knappar, dragkedjor och stickor packad och väntar på upphämtning. Det känns så BRA. Det är fortfarande jättefullt i hobbyrummet. Jag har fortfarande mer tyg kvar än vad jag någonsin kommer kunna sy slut på. Det är så mycket som kan vara bra att ha- exempelvis beige hårigt tyg utifall att sonen vill ha en lejon/björndress framöver. Jag behöver jobba mer på detta jag vet- men jag är så himla stolt över mitt första steg. Tråkigt att jag behöver vänta på ett specifikt välgörande ändamål för att ta mig för bara. Att bara skänka till Emaus eller liknande är tydligen inte motiverande nog.

Många bilder på rensningen och lite fina retro fynd som jag gjorde i mina egna gömmor.

På riktigt så såg min kartong med band och spets ut så här innan rensning.

Lite bättre men som sagt mer band och frans än jag kommer hinna använda i hela mitt liv.

Skänkes påsen- hoppas den kommer till användning.

Det känns ju lite dumt att skänka sitt "skräp" men samtidigt är det ju andras "skräp" och utrensade saker som jag alltid köper då jag själv köper på 2nd hand. Har man inget så är det nog rena julafton att öppna en sån här påse och fantisera ihop vad det kan bli. Allt detta har jag ju dessutom sparat för att egentligen använda själv. Men ändå...

Skokartong med dragkedjor- jag som nästan aldrig törs sy i dragkedjor.

Delat med mig en påse vilket nästan inte märks i kartongen med loppisfyndade eller "ärvda" dragkedjor.

Säcken med bortskänkes när jag gick och la mig 01.20 på natten.

Sonen hjälper mig rensa i resväskorna som förvaras på ett linneskåp i garaget.

Så lyfter man på locket och vad hittar man väl där?

Mitt tokiga barn.

Fina väskor som rymmer mycket på gott och ont.

Skämsbild av golvet i hobbyrummet- inte länge sedan jag organiserade där men det stökar till sig självt otroligt fort igen.

För de flesta ser nog detta stökigt ut men var  i så fall vänlig jämför med bilden ovan innan gårdagens rensning.

Hobbyrummet med lampa som också ska bort och kläder som borde sållas...

De två påsarna till höger är tygspill som ska lämnas in till tygåtervinning i någon butik.

Hela säcken med tyger till skänks samt lite kläder för återbruk som det också gick bra att skicka med.

Hittade denna supersnygga almanacksbild som måste bli något fint.

Och denna nästan ännu snyggare- nya projekt bara hopar sig.

Supersött retro tyg med äpplen va?

Retro duk.

Retro klänning som ska bli kjol.

Denna har jag letat efter. En retro klänning med SJUKT snyggt mönster som jag för länge sedan slaktade för att göra en kjol. Nu hittade jag den men jag känner mig skeptisk till att den tillklippta storleken passar. Vi får se. Den hamnade i "att göra ganska snart"- högen iallafall.

Jag har redan börjat sy insnitt eller vad det heter- tyvärr då den nog nu blir lite tight...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar