lördag 2 april 2016


Pysslat gratis kitschigt gratulationskort.



Gratulationskort med Jungfru Maria och guldprickar.

Just nu är sambon på födelsedagsmiddag för sin lillebror. Jag är hemma med sonen som har feber. För någon dag sedan gjorde jag dock gratulationskortet som ska ges idag.

Jag använde ett gammalt (oanvänt) gratulationskort samt ett vykort som jag hade i min samling. Jag har för mig att vykortet suttit som motiv i en tavla som jag en gång fått. Nu kombinerade jag dessa två samt flera klistermärken som jag köpte när jag reste i sydamerika. 

Jag är inte alls religiös men älskar de katolska ikonbilderna som där i sydamerika fanns i alla möjliga kitschiga former- bland annat klistermärken. Då sambons bror är katolik passade jag på att använda några av dessa klistermärken som annars bara varit liggande. Tanken från början var att använda dem till smycken men min smycketillverkning har ju legat nere ganska länge nu.

Bilder på processen, färdiga resultatet och delar av min kitschiga katolska plastskatt nedan.

De två korten jag använde.

Två plastlådor med plastskatter.

Plastlådorna har jag fått i en butik som gav bort tomma lösgodislådor. Perfekt till småpyssel i hobbyrummet. Inuti finns pråliga guldaskar i plast, spets, självlysande jesusfigurer och massa annat som jag köpte snorbilligt i Bolivia och Peru.

Ganska många klistermärken har jag...

Kanske ska plocka fram dem när vi pysslar julkort nästa år. Vi firar ju trots allt jul för att fira Jesu födelse...

Sjukligt att ha köpt och sparat så mycket jag vet- men nyckelringar, halsband och små altare i plast.

Självlysande jungfru Maria och fina askar som inte har kommit till användning.

Kort med ängel och stort val av klistermärken.

Liten miss på baksidan att det klistermärket var lite transparent...

Några jungfru Maria och guldprickar fick pynta framsidan.

Cristo es paz- Kristus är fred- och lite guld.

Pimpade inuti också och sambon satte sen in ett presentkort och skrev text.

Gratis personligt gratulationskort.

3 kommentarer:

  1. Efter att ha jobbat sju år i ett kloster så tycker jag att ditt återbruk är riktigt coolt!

    SvaraRadera
  2. Efter att ha jobbat sju år i ett kloster så tycker jag att ditt återbruk är riktigt coolt!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Vad glad jag blir.

    SvaraRadera