onsdag 17 juni 2015

budapest by night nattbild slott lysande
Budapest

Igår var min väninna Ulrica hit och vi bokade en resa till Budapest. Det går såklart emot min nya plan att leva billigt och enkelt. Kändes lite konstigt och fel. Men samtidigt finns det ingen man kan resa så billigt med som med henne. Vi har rest på shoppingresa till Dubai, karibienkryssning med Miamivistelse, till Egypten och Grekland osv och alltid till mycket bra pris. Och ibland väldigt låg bekvämlighet. Så även denna gång. Incheckat bagage som man får betala extra för valdes genast bort. Likaså att välja plats på flyget, gå före i kön in på flyget samt reseförsäkring. Reseförsäkring har man via hemförsäkringen i 45 dagar tror jag samt man får en försäkring med när man betalar resan med Visakort, så det blir lite kaka på kaka med försäkringen och det andra klarar vi oss utan. Det ingår ju 10 kg handbagage- och jag ska ju inte shoppa så mycket denna gången .  Och som Ulrica sa en gång tidigare- "shoppar vi mycket så får vi ha det på oss på flyget. Det hade jag från Kina." Den gången tror jag att hon hade köpt bland annat TRE stycken dunjackor. Så vill man slippa betala för extra bagage så går det haha. Enda krånglet blir att man inte kan ta med tandkräm etc i normalförpackning.

Summa per person för flyget blev 1025.- med Norwegian. Boende och tåg ska vi boka lite längre fram eftersom priserna på Sj är som lägst tre månader innan avfärd. Så dagens spartips-hitta en vän som gillar att leta billiga resor på nätet. För resor ska såklart bokas på nätet och inte på resebyrå för bästa pris. Nu gäller det bara att läsa på lite om resmålet så att jag förstår att det är verkligt att vi just bokat en resa. Börja gotta mig och se fram emot resan för det är faktiskt en del av det positiva med att resa. Själva tiden innan och vetskapen om att man ska åka iväg i höst när det börjar bli lite grått och tråkigt här hemma. Och läser på gör jag såklart på nätet eller  i guideböcker lånade på biblioteket. På mina första resor som sträckte sig över flera månader köpte jag guideböcker men sedan har jag bara lånat på biblioteket och tagit med. Guideböcker är dyra och iallafall jag läser dem aldrig mer efter resan och de blir ju daterade om man tänker sig ett eventuellt återbesök på platsen längre fram.

Bilden är tagen och lånad av en annan vän som nyligen var där. Det var denna bild som fick mig att föreslå att det var just hit vi skulle åka. Ser så mysigt ut... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar