måndag 29 juni 2015

Dagens outfit i jord

I helgen har all tid och energi gått åt till att jobba nattskift samt få igång målningen av staket och fönsterbleck nu när vädret äntligen blivit fint. Så jag har tillbringat all vaken tid i arbetskläder. Sonen har dock bytt om många gånger. Här en t-shirt som vi köpte när vi var i Kina, byxor som jag sytt av svärmors urvuxna t-shirt samt skor köpta på röda korset för 10.- Han leker i den jordhög som vi för tillfället har på gräsmattan då sambon försöker gräva upp en envis stubbe.

Leksakerna är nyköpta som han fått i present av sin gammelmormor och gammelmorfar. Gammelmormor är lite bitter för att han har så väldigt mycket leksaker att det känns onödigt att köpa fler. Jag håller med. Han har massor. Ändå har vi knappt köpt några leksaker åt honom. Några har slunkit med på loppis och ytterst få har vi köpt nya. De absolut flesta leksaker och böcker är kvar sedan jag och sambon var små. Så tack till våra mammor för att de sparade.

Jag ska spara åt sonen också så att han kan ha till eventuella barn eller bara som minne. Dock inte allt. Tänker att han när han blir större ska få välja ut några saker han inte längre leker med som han vill ge vidare till andra barn. Via Emaus i vår stad kan man skicka julklappar till barn i Litauen. Leksaker, kläder, hygienartiklar osv. Perfekt sätt för sonen att lära sig att skänka till dem som har det sämre. Jag vet att vissa organisationer som ordnar sådana julklappsinsamlingar kräver att leksakerna ska vara nyköpta. Det tycker jag känns helt fel. Såklart ska man inte slå in trasiga saker. Begagnat köper jag dock till mitt eget barn och för det mesta till övrig familj och vänner så det känns märkligt att det inte skulle duga till barnen som får julklappar via organisationer. Emaus har inga såna krav och jag hoppas kunna ge julklappar via dem snart igen. Har gjort det i många år men förra året blev det dock för mycket med bara familjens julklappar. Sonen har hunnit få hela 12 kusiner som det skulle tänkas ut presenter till.

Dagens outfit

Tröja 10.- jeans 20.- skor 10.- mer behöver det inte kosta. Helt vanliga baskläder samt skor som vi fått jättemycket beröm för. Alla verkar gilla dem. Vi också då de är väldigt smidiga att ta på och passar nästan jämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar