fredag 26 juni 2015

Liggvagn retro vagn emmaljunga manchester grön gul 70-tal
Liggvagn retro

En snart 3 år gammal bild på sonens första vagn. Absolut ett spartips att köpa en begagnad vagn och speciellt en retro vagn. Denna sålde jag sedan för lika mycket som den kostade. Något som vore helt omöjligt med en nyköpt ny vagn. Tror att den kostade ca 1200.- med frakt och att jag fick precis det när jag sålde den. Jag visste väldigt lite om retrovagnar när jag köpte denna. Jag ville bara ha en vagn som jag tyckte var snygg och denna råkade jag se på tradera. Eftersom det inte fanns någon bebis ens påtänkt än så önskade jag mig den av mormor och mamma i present. Svårare för sambon att tycka att jag var tokig. Mamma och mormor ställde dessutom upp direkt eftersom det kanske skulle höja chanserna till den där bebisen snart...

Hade jag varit mer insatt i retrovagnar och deras andrahandsvärde hade jag valt en vagn med större hjul samt i bättre skick. Denna har populära färger men är lite solblekt samt har småskavanker i tyget vilket sänker värdet. Dock tyckte jag att den var fantastiskt snygg och jag har fått SÅ många komplimanger för den. Från allt från äldre farbröder och tanter längs cykelvägen till unga tjejer i trendiga butiker i Stockholm. Alla blir glada av att se en sån här färgglad sak.

Dessutom är användningstiden för en retro liggvagn mycket längre än för en ny. Sonen hade denna till han var 8-10 mån. Då bytte vi för att han gärna ville sitta och för att mamman skulle få använda sina nya vagnar. Gick dock att sitta i denna också då det fanns en fällbar ryggplatta i botten. Och väldigt rymlig så att han hade fått plats i den mycket längre om vi velat.

Jag funderade på att spara denna till eventuella barnbarn. Den är ju så snygg. Kom dock fram till att chansen att sonen med partner kommer tycka att denna är snygg är liten. Och om vi ska spara en vagn för att använda den när eventuella barnbarn kommer på besök så är det bättre att spara sittvagnen eller sulkyn. Man lånar väl mest ut sina barn när de är lite större än liggvagnsstorlek...

Liggvagn retro vagn emmaljunga manchester grön gul 70-tal
Grön och gul finaste kombinationen

Grön syntetmanchester på utsidan och gult tyg inuti. Retro påslakan som jag sytt av ett påslakan i fullstorlek som gått sönder. Skötväskan är en retro väska köpt på loppis. Jag sydde en egen i blommigt retrotyg också men det blev så att vi använde nästan enbart denna. Och gör fortfarande. Bra kvalitet förr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar