torsdag 25 juni 2015


Gratis rabarber och recept på världens godaste rabarbersaft.



rabarber gratis rabarbersaft
Rabarber

Igår var vi ut till min mamma och hämtade rabarber. Vi har ju en egenplanta men den är ganska ny och liten. Men hos min mamma fanns det resurser. Hämtade en halv kasse och ska göra mer rabarbersaft. Om det blir över ska jag frysa in i lagom portioner för att göra goda rabarberpajer under höst och vinter.

rabarber gratis rabarbersaft tillbringare plast kristall
Rabarbersaft

Bild av saften förra gången vi gjorde. Så fin rosa färg och supergod.
rabarber gratis rabarbersaft tillbringare plast kristall recept
Tillbringare av plast

Jag älskar plast som ser ut som kristallglas så som denna tillbringare. Köpt på loppis för länge sen för en tjuga eller så.

Blev inte så mycket saft sist men denna gången ska det nog bli lite över att frysa in.
Nedan recept som min mamma fått av en väninna.

Rabarbersaft

3 kg rabarber
4 st citroner
50 gr citronsyra eller vinsyra
3 liter vatten
3/4 kg socker till varje liter saft

Skölj och skiva rabarber och citron. Slå över vinsyran. Koka vattnet och låt svalna. Slå vattnet över rabarbern och låt stå 1-2 dygn i kylskåp. Sila av. Tillsätt socker och rör tills det smält. Frys in.

Jag tycker dock om surare saft och tänker att det är nyttigare med mindre socker. Vi tog mindre socker förut när vi gjorde saften men minns inte riktigt hur mycket. Vi får smaka oss fram denna gång. Förra gången med den lilla satsen tog jag inget socker alls men det fungerade inte. Då blev saften bara sur och den goda rabarbersmaken kom inte fram så vi fick skeda i lite socker i efterhand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar