onsdag 1 juli 2015

Popcorn

Igår hade vi en jättebra dag. Kunde inte blogga om den på kvällen dock eftersom sambon tog med kameran med dagens bilder när han åkte och fiskade. Istället satt jag och slösurfade på andras bloggar. När jag nu börjat blogga själv kan det vara extra intressant att se vad andra skriver om. Hittade några intressanta saker om gratis saker och att leva billigt som jag ska följa upp.

Dessutom rekommenderades tv-serien Superspararna. Jag tittade på första avsnittet. Underhållande med skämsvarning. Det känns som om syftet inte är att lära sig att leva snålt och billigt utan att skratta åt deltagarna som gör det på ett lite extremt sätt. Exempelvis ett ungt par som stal toapapper på cafétoaletter och ketchup på McDonalds. Sånt känns ju inte ok. Jag vill ju inte spara genom att stjäla. Inte heller vill jag spara genom att snylta på andra. En av deltagarna lånade saker från sin granne. Det tycker jag är helt ok. En väldigt bra tanke att inte alla behöver köpa allt tex häcksax, trimmer eller som i det här fallet högtryckstvätt. Det måste dock vara lite ge och ta så att alla tjänar på det och ingen känner sig utnyttjad.

Dock skrev jag upp ett tips som jag funderar på att prova. En man återanvände sina dammsugspåsar genom att klippa upp dem och tömma och sedan sy ihop dem igen. Enkelt och snabbt men kanske lite för nysigt och det gäller ju att man inte dammsugit upp något äckligt...

En annan kille sålde metall. Det har jag sett att man kan göra här också. Har en kopparlampskärm någon stans som jag funderat på att sälja. Han letade också i soprum och containrar. Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Så spännande. Har dock inte tillgång till något sådant då vi bor i radhus. Men minns när jag var liten och vi kröp in i containern vid sommarstugan. Hittade en cykel och mycket annat. Mest är det dock roligt att titta. Tyvärr får man inte plocka upp något ur containrarna på soptippen här. Där har jag dock sett fynd som andra har kastat...

Inte så jättegivande i spartips-synpunkt att se programmet alltså. Men jag kommer se fler avsnitt. Det var underhållande och kanske kommer det fram något guldkorn till spartips framöver.

Medan jag och sonen satt framför datorerna åt vi popcorn. Det godaste och billigaste snackset. Iallafall om man gör dem själv i kastrull. Vi gör dem i en gammal aluminiumkastrull vilket är absolut bästa kastrullen för att göra popcorn. Vill gärna tro att popcorn också är det nyttigaste snackset då vi äter det minst en gång i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar