tisdag 28 juli 2015

mumin muminlandet snorkfröken kram semester sommar
Muminlandet

Förra veckan var vi på minisemester till Muminlandet i Nådendal Finland. Inte mycket på resan gick i sparsamhetens tecken men underbart trevligt och roligt hade vi. Väldigt lyckad resa.

Vi tog tåg till Stockholm istället för anslutningsbussen. Sonen gillar att åka tåg där han kan springa runt eller sitta i knä och mysa. Vi har väldigt dålig erfarenhet från att ha tagit honom på en bussresa till Stockholm när han var liten. Vi hade bilstolen med och han skrikgrät de sista fem milen hem. Då känns tågbiljetterna som välinvesterade pengar trots att det antagligen blev dubbla priset mot att ta Vikinglines egen buss. Dock åkte vi i god tid så att vi hann både äta middag och promenera från tågstationen till Vikings terminal. Så inga pengar slösades iallafall på transporten där mellan. 

vattenflaska blommiga tights
Vattenflaska att fylla på

Att ta med sig matsäck på tåget, båten och Muminlandet hade vi kunnat spara mycket pengar på. Jag har dock erfarenhet av att packa med mig sådan picknickmat som sedan blir liggandes i väskan och blir förstörd för att man inte alls är sugen på den. Några små saker hade vi dock tagit med. Vattenflaskor att fylla på med vatten vid tillfälle. Den på bilden passande nog från en gammal kryssning vi varit på.

kakor hemifrån blommig retro hemmasydd jacka jeans loppis
Kakor

Lite blandade kakor vi hade i skåpet som mutning av sonen och en chokladkaka utifall mamman skulle få sockerfall och bli sur. Den kom dock aldrig till användning. Säkert för att vi åt glass så ofta...

popcorn hemifrån blommiga tights
 Hemmapoppade popcorn

De tryckte dock mamman i sig i ganska snart...

glass little elephant t-shirt tights
Outfit resan ner

Åka på semester kan man göra i loppiskläder som denna tröja från populära märket Little Elephant. Tror jag betalade hela 40.- för denna i nyskick. Men räknar med att kunna sälja vidare den för samma om den inte hinner bli omodern innan sonen vuxit ur den. Tar ju lite längre tid för honom att växa ur saker nu så kanske måste börja glömma andrahandsvärdet på kläderna när jag inhandlar....
muminlandet trappa lek jeans
Jeans

Coola svarta jeans för 20.- samt Villervalla strumpor 3 par för 10.- på loppis.

muminlandet rutschkana lek blommiga tights
Blommiga tights

Mamman åker rutschkana på Muminlandet i tights från Dollarstore 40.- om jag minns rätt samt linne från Lindex på halva reapriset 30.- Välanvänt och lagat i fållen men funkar bra ändå...

smoking tröja jeans barnloppis minigolf
Outfit dag tre

Smokingtröja köpt på barnloppis för 40.- Dyrt men den var i nyskick och jag har en förkärlek för denna typ av låtsasfinkläder. Jeans 20.- Emaus. Sonen lekte på mingolfbanan utanför badhotellet där vi bodde.

lekpark åbo vatten å
Lekpark

Båten gick till Åbo och där låg också vårt hotell. Dag ett tog vi bussen till Nådendal och Muminlandet. Andra dagen badade vi på hotellet och lekte i deras lekavdelningar. Badet var gratis när man bodde på hotellet så vi badade på förmiddagen innan vi checkade ut.

När mamma och pappa tröttnade flanerade vi runt i butiker i stan. Jag har dock helt tappat mitt shoppingsug. Försökte lite halvhjärtat hitta en ny bikini då det var halva reapriset. Den jag hade med mig åkte ner när sonen bad mig "hoppa som en orm" i badet. Den köptes på den tiden när fokus var att den skulle sitta snyggt och inte skära in när jag låg och solade. Alldeles för stor storlek för att sitta fast bra när man hoppar i vatten. Bestämde mig dock för att sy in den några cm i sidorna och vi frågade oss fram till en helt underbar lekpark istället. Minns inte vad den hette men en stor park med en stor lekpark väldigt centralt i Åbo. Kan rekommenderas som gratisaktivitet. Fanns massa traditionella gung och klättergrejer men populärast var nog denna lilla bäck där man kunde låta båtar eller hinkar (som fanns på plats) flyta med nedströms.

kryssning finland grace korridor hytter matta sten plankor design nytt
Grace

På vägen dit åkte vi med båten Amorella - traditionell finlandskryssningsbåt som jag säkert åkt med flera gånger tidigare. På väg hem åkte vi dock med Grace som för mig var helt ny. Gav en helt annan känsla av lyxsemester med sin nya fräscha inredning och design. Inget spartips såklart men mer värde för pengarna.
kryssning finland grace hytt lysande stjärna golv design nytt
Lysande stjärna på golvet i vår hytt

kryssning finland grace design nytt gul soffa träd utsikt skärgård
Snygg design och snygga färger

Trevligt att sitta här och vänta på att båten skulle lägga till på morgonen.


dagens outfit glittriga skor blommigt linne
Dagens outfit på väg hem

Mamman har blommigt linne köpt på rea hos någon av kedjorna för många år sedan. Lite kortare i modellen än vad jag är bekväm med nu men med annat linne under funkar det perfekt. Jeans köpta för 99.- på rea på Åhléns förra året.  Blev snabbt favoriter. Råkade skära sönder dem på ena knät. Lagade men det gick sönder bredvid då tyget redan är så tunnslitet där. Synd att det är så dålig hållbarhet på jeansen nuförtiden, men tur att det är modernt med diverse hål i dem...

Sonen har t-shirt från Polarn och pyret köpt på tradera, hemmasydd tröja av en vuxentröja köpt på Röda korset samt hemmasydda mjukisbyxor sydda av svärmors urvuxna t-shirt.

kryssning finland grace motljus lounge design nytt fjällräven jacka
Morgonsol

Man kan skymta sambons fjällrävenjacka som jag fyndade på loppis för 40.- Helt otroligt billigt!! Jag hörde hur tanterna i kassan pratade om jackan. Om de ens skulle sälja den för den hade någon skavank på fickan tror jag. Minns inte ens riktigt och inget som jag tänkt på sedan dess. De visste dock att dessa jackor var populära och beslutade att hänga ut den i butiken till billigt pris. Jag haffade den direkt. Hade annars tänkt be om att få köpa den iallafall om de tänkt skicka den till Polen. Känns som om jag och sambon uppskattar den mycket mer än någon där som säkert blir gladare för en jacka i nyare stil. Ett av mina absolut bästa loppisfynd genom tiderna. Nöjd.

Nöjd är jag också med en väldigt trevlig och på alla sätt bra resa trots att den inte motiverar så mycket till sparsamhet. Men genom att ha sparat i vardagen skulle den kunna bli möjlig för de flesta utan att behöva känna stress och oro över kostnaden .

För oss fanns dock pengarna sedan länge på ett särskilt resekonto. För ett par år sedan började jag sälja av saker som jag sparat på under åren. Jag har väldigt svårt för att göra mig av med saker vilket gör att det känns onödigt trångt överallt. För att motivera mig bestämde jag mig för att räkna ihop hur mycket pengar jag sålde ihop och använda pengarna till en resa. Sambon hakade på trots att han inte har lika många saker. Förra hösten tog vi med systerdotter på en solsemester till Kanarieöarna för pengar som vi sålt ihop. Denna kryssning gick ju på en bråkdel av vad solsemestern kostade. Det finns dock pengar till fler semestrar redan på kontot och det fylls hela tiden på när jag säljer av saker på facebooksidor och tradera. Det fungerar bra som motivation till mig. Det känns också skönt att alltid ha en buffert så att vi kan unna oss att resa spontant även framöver när vi tänker oss att leva enklare och billigare. Resor och upplevelser har alltid varit viktiga för mig. Dock har jag på slutet fått enklare smak även där. Vi pratar om att nästa sommar åka på cykelsemester i närheten. Jag tror att sonen skulle uppskatta både cyklingen och att sova i tält någon natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar