måndag 24 augusti 2015

pumpasquash pumpa squash liten misslyckad dålig
Pumpasquash?

Jag vill ju gärna odla i vår trädgård. Helst skulle jag vilja odla så att vi var helt självförsörjande. Lägga in och lära mig olika sätt för vinterförvaring. Det är ju ett orealistiskt mål med vår lilla trädgård eller åtminstone långt kvar. Mitt intresse för att odla är nytt och kunskaperna små. I år går det särskilt dåligt. Jag fick två såna här plantor med pumpasquash tror jag av en väninna. Det såg väldigt lovande ut då plantorna växte sig jättestora och hade och fortfarande har många blommor. Men de enda "frukterna" vi har fått har varit så här små. Jag väntade på att de skulle växa men de ruttnade istället bort. Ser inte så lovande ut med något annat i trädgården heller. Växterna behöver nog lite mer tid och kärlek. Så kanske nästa år blir bättre när vi inte har något staketmålning som stjäl uppmärksamheten. För skulle vi leva på det som vår trädgård ger i år så blir det en väldigt mager vinter...

pumpasquash pumpa squash inuti liten dålig
Inuti.

Så här såg de ut inuti så jag kände mig skeptisk och provsmakade inte ens.

tomater gröna hemma odlade turkos hink sol sommar trädgård
Tomater.

Sätter hoppet till tomaterna där iallafall en planta av de fem jag fick har några gröna kart. Det känns dock så sent så jag hoppas att de hinner växa på sig och mogna innan frosten kommer.

Känner mig tacksam över hur bra vi har det nuförtiden i västvärlden som slipper oroa oss trots en dålig sommar och skörd. Det är bara att gå till affären och köpa sig det man vill ha under hela året. Fantastiskt vilken lyx. Ska försöka komma ihåg att uppskatta den mera. Även om jag också tycker att höjden av lyx är att äta det man har odlat själv som man vet är utan kemikalier och inte har påverkat miljön med långa transporter. Jag minns för några år sedan när vi var hos min väninna på Öland. Hon och hennes familj odlar mycket och till middagen kunde vi gå och plocka och gräva fram potatis och grönsaker direkt ur jorden. Det smakade så GOTT och kändes lyxigare än en fin middag på någon fin restaurang. Jag hoppas att vi nästa år kan göra detsamma här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar