tisdag 25 augusti 2015

örter odla hinkar krukor trädgård oregano mynta
Örter.

Helt misslyckad är inte vår odling hemma. Igår plockade jag och sonen av lite basilika och mynta att ha i frysen till kommande behov. Inget som mättar hela vintern men roligt att visa sonen att man kan äta det som växer och varifrån saker kommer som morötterna på bild nedan.

Bortse från mina inte så snygga "cykla till jobbet kläder". Som de flesta andra köpta på loppis. Det känns sparsamt att inte slita på sina vanliga jeans på väg till jobbet. Sonen har linne köpt på loppis.

Igår hittade jag också en bra artikel om hur man förvarar frukt och grönt på bästa sätt. Speciellt bananerna har vi haft problem med så jag ska försöka minnas de här knepen.

Hittade artikeln ovan genom att följa en länk som någon lagt på facebook. På samma sida fanns också den här artikeln om att dumpstra/containerdyka som återingen gjorde mig sugen på att våga prova.

Och när jag ändå länkar till artiklar så tar vi denna också. Även den delad på facebook och jag har tidigare läst någon liknande. Om vad människor på sin dödsbädd ångrar. Bra att bli påmind om att vi nu börjat göra de rätta valen. Det är nämligen bland annat att de jobbat för mycket och spenderat för lite tid med sina barn som de ångrar. Yngre har som mål att hoppa fallskärm, simma med delfiner eller gå inkaleden innan de dör men det är inte sådant de döende ångrar. Själv har jag ju redan gjort dessa saker och många fler så valet är ju nu enkelt. Jag hoppas dock att jag framöver också kommer ihåg att fokusera på vad som verkligen är viktigt. Det är lätt att sväva iväg i fantasier om glasverandor eller karibienresor trots att det är vardagsmys med sonen och sambon som ger mig mest lycka.
basilika frysen örter spara
Basilika i frysen.

mynta frysen spara örter
Mynta i frysen.

morötter kramar hemma odlade trädgård
Kramande morötter.

Har inte gallrat morötterna så bra eftersom det ändå inte växte så många. Så här såg det ut när vi drog upp ett par igår.

morot smakar gott hemma odlad sonen
Gott.

Morötter är som godast när de är hemmaodlade direkt ur jorden. Tycker om att sonen får vara med och dra upp dem och se hur de växer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar