tisdag 15 september 2015

expressen dina pengar klara höstens ekonomi med en månadsbudget
Artikel Expressen.

För ett par veckor sedan låg det en Expressen på bordet på jobbet. Jag fastnade för den här artikeln som jag tänkte skulle vara intressant. Den var dock inte så matnyttig. Handla på kredit har alltid varit uteslutet för mig. Budget har jag nog heller aldrig gjort. Däremot har jag skrivit kassabok vilket var intressant. Det blev tydligt hur mycket pengar den totala summan av massa småköp som godis kan bli på en månad eller ett år. Nu var det dock länge sedan jag skrev kassabok. Det känns för omständigt. Kanske borde jag dock ta upp det. Min mormor och morfar gör det och har nog gjort i alla år. De kan gå tillbaka och titta på vissa speciella köp. Och det vore ju roligt att gå tillbaka och jämföra vissa poster tio år tillbaka i tiden osv. Det finns ju massa tekniska hjälpmedel som appar till mobilen etc nuförtiden som säkert gör det enklare, men det känns ändå för krångligt. Men jag önskar att jag orkade för då kunde jag jämföra mig med snittsvensken enligt cirkeldiagrammet nedan.
expressen kostnader för svensken sammanboende med barn cirkeldiagram utgifter inkomster
Cirkeldiagram utgifter och inkomster.

Jag reagerade på de höga siffrorna här. Både inkomster och utgifter. Jag tycker att jag och sambon har det gott ställt men vår inkomst är nog lägre än denna. Absolut nu när jag varit arbetslös halva året. Detta är ett snitt på 2900 hushåll från 2012 enligt statistiska centralbyrån så det borde ju vara korrekt. Dock anges inte hur många barn de sammanboende har. Det kanske inte har så stor betydelse för inkomsten men för utgifterna borde ju antal och ålder på barnen spela in.

Utgifterna känns ju höga för att de är på årsbasis. Dock ganska rimliga när man slår ut dem per månad för att lättare kunna jämföra. Det jag undrar mest över är var de resterande 117 380 kronorna tar vägen. Om man drar bort utgifter från inkomster som nämns högst upp får man den summan. För mig låter den ganska hög. Det mesta täcks ju in i de olika posterna. Jag gissar att semesterresor, välgörenhet, idrottsaktiviteter och mobilabonnemang hamnar utanför diagrammet. Men det är ändå mycket pengar till sådant som inte är riktigt nödvändigt. Blir riktigt sugen på att gå igenom våra utgifter och se hur vårt eget diagram skulle se ut för ett år. Eftersom vi köper det mesta med kort skulle det inte vara så svårt att gå igenom listan på köp på internetbanken. Vill man försöka leva billigt kan det ju vara bra att ha en bild av var pengarna i nuläget tar vägen. När jag försöker tänka på var vi kan spara in ytterligare så har jag svårt att se någon post där vi inte redan gör ett bra jobb med att leva sparsamt. Säkert blir det enklare att se om man har konkreta siffror att gå på.


fourfitchallange fyra plagg en vecka expressen artikel
Fourfitchallenge.

Denna artikel i samma tidning var dock desto intressantare. Jag hade inte innan hört talas om Fourfitchallange. Det är dock en fantastisk idé. En utmaning att under en vecka bara använda fyra plagg. Kombinera dem på olika sätt för att se nya möjligheter för sina plagg. För att lära sig att tänka mer hållbart kring mode och använda det man redan har. Det finns en hemsida där man kan anmäla sig. Jag tänker göra det. Jag vet dock inte när det passar mig att göra utmaningen. Naturligtvis borde det ju passa när som helst men problemet är att jag inte använder "vanliga" kläder alla dagar i veckan när jag jobbar. Vissa dagar har jag bara arbetskläder samt träningskläder /regnställ /underställ när jag cyklar till jobbet. Men jag VILL ändå genomföra detta. Jag tänker att det kommer bli lätt. Man får använda olika skor och assessorer till så det borde knappt bli en utmaning. Och som kvinnan i artikeln berättade så kändes det efter utmaningen jätteroligt att ha tillgång till hela sin garderob. Hon kände inget behov av att shoppa för hon hade så mycket hemma.

expressen artikel klimatsmarta tips för din garderob
Klimatsmarta tips för din garderob.

I anslutning till artikeln om fourfitchallange fanns även en lista på sex tips för en mer klimatsmart garderob.

1. När man köper nytt ska man tänka ut fem olika klädkombinationer samt tillfällen då man kan använda plagget. Om man inte kan komma på dessa fem så ska man inte köpa plagget. Mycket bra tips. Bara själva handlingen att verkligen tänka efter är bra. Många gånger har jag impulsköpt plagg som jag sen knappt använt. Vissa av dessa plagg kan jag fortfarande tycka är snygga men de passar inte mig eller med nåt jag har i garderoben eller i något av de sammanhang jag befinner mig i. Jag har exempelvis ett par högklackade skor jag köpte i Thailand. De är så snygga med kurbitsliknande blommor. Jag kan dock inte gå i högklackat och gör nästan aldrig något där jag kan sitta still och bara visa upp ett par snygga skor. Så de står på hyllan i källaren.

2. Köp plagg med andrahandsvärde. Detta gör jag verkligen. Att köpa retroplagg som jag ofta gör faller absolut under den här kategorin. Plagg från exempelvis 60-talet kan man sälja för ungefär samma och ibland högre pris än man köper det för. Perfekt. T-shirtar från HM däremot kan det vara svårt att få ens 10.- för om man försöker sälja dem. Undantag barnkläder där det går att sälja vanliga plagg från de vanliga kedjorna.

3. Detta tips håller jag inte med om. Eller ställer mig tveksam till iallafall. Det står att man ska köpa märkesplagg på rea för att det är bra för klimatets skull att dessa plagg inte hamnar på ett lager eller slängs bort. Såklart. Om man gör en välgärning för miljön genom att handla på rea borde det väl dock också gälla rea på billigare plagg i kedjorna tänker jag. Jag tänker hålla mig till att mest köpa 2nd hand istället för att stödköpa dyra märken på rea. 

4. Nummer fyra är bättre. Gå igenom garderoben. Sortera bort och sälj sånt som inte används. Detta borde jag verkligen vara bättre på. Om jag bara kom åt alla plagg i garderoben skulle de vara lättare att använda. Problemet är dock som jag skrev ovan att vanliga t-shirtar av vanliga märken får man inget för om man vill sälja dem. Då blir motivationen att sortera ur dem låg. Jag har dock nyligen sorterat ut en överfull kasse av just t-shirtar som jag börjat använda när jag syr underkläder till mig och sonen. Då gick det lättare. Och om det kommer någon insamling till flyktingar i vår stad så kommer jag också passa på. Det samlades nyligen in kläder och saker som skulle skickas ner till ungern på plats. Då var det enkelt att sortera ut mössor och fleecetröjor. Tyvärr ville de inte ha vanliga kläder men har sett i andra städer där de samlat in kläder och leksaker som de får när de kommer hit. Naturligtvis går det att ge till myrorna eller röda korset när som helst. Men det är just det att det kan göras när som helst och därför inte blir av.

I tips fyra ingick också att spara favoriter. Att använda dem trots att de kanske är gamla. Styla om dem på ett nytt sätt. Det tycker jag att jag är bra på. Jag har så mycket sparade kläder att jag kan titta i butiker eller i någon modetidning och se vad som är inne just nu och sedan plocka fram något liknande som jag själv hade för 5-10-15 år sedan eller mer. Ja så gammal är jag får jag väl erkänna. Och jag förstår mycket väl att tonåringarna inte alls tycker att jag är trendig i mina gamla kläder som LIKNAR de som nu är inne. Exempelvis något glittrigt eller metallfärgat eller senapsgult eller vad som är inne just då. Men jag är nöjd. Och det hör nog också till åldern. Har kommit på mig själv att tänka flera gånger att jag behöver ju inga mer kläder, jag har ju redan så mycket i garderoben. Skön känsla. Tänker mer på att jag inte skulle hinna slita ut alla mina plagg tills jag dör även om jag inte fick köpa nåt alls nytt- bortsett från strumpor då än jag tänker på plagg jag vill köpa eller "behöver". Detta förutsatt att jag inte tittar runt i ett köpcenter. Där skapas behov som egentligen inte finns när jag ser fina plagg. Då tror och känner jag att jag behöver och det är ju en rolig och lyxig känsla att shoppa- om än kortvarig.

5. Följ inte trender slaviskt. Detta tips behöver jag inte fundera över. Som jag skrev ovan så kommer det också med ålder och mognad- att se vad man själv passar i och inte vad som är inne just nu. Sen kan man ju styra valet bland de egna plaggen i garderoben lite efter vad som är trendigt. Jag bär upp och ner plagg mellan källaren och garderoben. Fast mest enligt säsong måste jag erkänna. Borde dock bara ha ett fåtal plagg framme åt gången och sedan alternera. Har hört det tipset om leksaker till barnen. Att det sedan blir mycket roligare att leka med leksakerna som varit bortplockade. Jag är övertygad att det skulle fungera lika på mig själv och mina kläder.

6. Ja detta tips var ju precis det jag skrev ovan. Se dina favoriter som klassiker. Om du tröttnar på dem så häng in dem i garderoben och ta fram dem om något år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar