lördag 26 september 2015

skugga cykel dammsugare sadel cykelkorg barnstol stenar plattor grå
Skjutsa dammsugare på cykel.

Denna bilden tog jag tidigare efter att vi hade lånat svärmors husvagn. Vi fick till den låna en dammsugare. När vi skulle lämna tillbaka dammsugaren tänkte vi att vi måste ta bilen. Det behövde vi dock inte. Det gick fint att surra fast dammsugaren i barnstolen på en av våra cyklar och sätta sonen i stolen på den andra cykeln. Vi sparade väl inte så mycket pengar eller miljö på just den lilla turen. Dock bra att öppna sitt sinne för andra lösningar än bilen.

För er som tycker att jag bara pratar om små spartips som egentligen inte ger några verkliga besparingar så har jag här lite siffror att komma med. Först har jag räknat ut vad jag sparat på att ta cykeln till jobbet under mina fem månaders sommarjobb. Jag har fuskat några gånger men räknat ut att jag minst har cyklat 82 gånger. Vet inte hur mycket bilen drar men räknar på 1 liter milen eftersom det är stadskörning på 1,3 mil tur och retur. Googlade bensinpriset som idag ligger på billigast 12,59.- där vi bor vilket ger en besparing på 1342.- Kanske inte heller låter så mycket men sambon cyklar också. Året runt. Och många bäckar små fungerar faktiskt. 

För nu när jag har sommarjobbat har jag fått ut ungefär 20 000.- per månad och kunnat sätta undan 10 000.- per månad till mitt sparkonto.  Utan att medvetet försöka spara. Det har bara blivit så mycket och lite till över varje månad. Det om något borde väl visa att det lönar sig med alla små sparförsök. Som det låter på de flesta andra så har de inte 10 000.- att lägga undan bara så där varje månad. Inte heller låter det dock som om andra har bättre liv än oss. Jag tycker att vi också unnar oss och har det bra. Bara sparar på det onödiga. Och om vi genom att göra det kan klara oss på att jobba halva året eller halvtid så är ju det fantastiskt. Gäller bara att få till en sån arbetsform. Det känns inte som om samhället är uppbyggt för att man ska göra det. Både arbetsgivare och fackförening jobbar på olika sätt emot vad jag vill. Och framförallt så TROR människor att de MÅSTE jobba heltid för att ha råd med det de MÅSTE ha. Som de förstås inte alls måste ha för att må bra och vara lyckliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar