måndag 30 november 2015


Sambon och sen jag lagar för hand hans retro täckjackan som han har ärvt av min morfar.


jacka svart laga täckjacka retro tryckknapp nål och tråd lapp
Lagning av jacka.

Min sambo började en dag att laga sin jacka. Den hade spruckit lite vid ena fickan och vid dragkedjan samt massor inuti i fodret.

Inte så konstigt då jackan från början är min morfars säkert köpt på 60-70-talet och sedan använd när han cyklade till jobbet ända tills han gick i pension. För ganska många år sedan fick jag den och använde den också att cykla till jobbet i. Nu är den min sambos och han använder den som vanlig jacka. Den är jättefin i modellen och jag skulle gärna ha den själv om den var lite mindre. Ska försöka hitta en bild med den på sen.

Vitsen här var dock att visa på att det relativt enkelt och snabbt går att laga sina kläder så att de kan användas längre.

jacka svart laga täckjacka retro tryckknapp nål och tråd lapp
Fint att se honom bry sig och ta hand om sitt plagg. Det ligger kärlek bakom att lappa och laga.
saga sagobok bok musen som stod brud retro påslakan örngott randigt john blund läsa
Dock är jag lite händigare med nål och tråd.

Vi bytte arbetsuppgifter och sambon läste saga för sonen medan jag lagade färdigt jackan. Mysigt att sitta i sängen tillsammans alla tre. Lite som förr runt den enda lampan på kvällen tänker jag mig.

jacka svart laga täckjacka retro nål och tråd lapp
Behövde mycket lagning av fodret vid ena ärmen.

De gröna remsorna har min mormor för länge sedan sytt i när hon lagade jackan åt min morfar. Jag sydde nu fast dem igen. Inte så snyggt kanske men för mig som gillar lappat och lagat så gör det inget att det syns. Jag tycker om när ett plagg är så omtyckt att det har hunnit slitas sönder. Och att någon sen brytt sig om att laga det.

jacka svart laga täckjacka retro nål och tråd lapp
Färdiglagat.

jacka svart laga täckjacka retro nål och tråd lapp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar