lördag 28 november 2015

Tidningen från Djurens Rätt med söt gris som fick sambon att få dåligt samvete.


Söt gris.

I veckan var vi och handlade. Sambon har börjat äta nästan bara vegetariskt hemma för att han vill värna om miljön. På affären blev han dock sugen på julskinka och köpte en förpackning med några färdigskurna skivor. När vi kom hem tog han in posten och kom och visade mig min tidning från Djurens Rätt som hade kommit. Med denna lilla söta gris på framsidan. Tror han fick dåligt samvete...

Senare samma dag såg vi på dokumentären Cowspirecy som jag har skrivit om innan här och här. Den gav oss båda ännu sämre samvete.
Exempel på veckomeny.

Tidningen innehöll också ett exempel på en veckomeny. Inte recept utan mer tänket. Jag gillade sättet att använda resterna från dagarna innan till att tex göra vegobiffar dag tre. Speciellt gillade jag söndagens tänk att göra slut på alla matrester så att de inte blir liggande i kylskåpet. Vi äter såklart rester men är dåliga på att återvanvända rester i nya maträtter. Det ska vi försöka bli bättre på, Vara lite flexibla och laga mat efter vad vi redan har i kylskåpet.

Jag är medlem i Djurens Rätt och får därför deras tidning hemskickad.

Stark vegetarian.

I tidningen fanns en artikel om Annelie Pompe som är äventyrare och har haft världsrekord i fridykning ner till 126 meter. Jag tycker att det känns så bra att läsa sånt för det bevisar att det inte stämmer att man måste äta kött för att orka med och vara stark som många hävdar- ofta.

Jag har ofta själv tänkt lika som det hon säger om att om man ska äta djur så ska man själv vara kapabel att döda det djuret. Och egentligen föda upp det småskaligt också om det är den typ av djur.  Vilket jag inte är så därför är det helt logiskt för mig att äta vegetariskt.


Cool bild där hon dyker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar