måndag 28 december 2015


Senaste roliga retro fynden från svärmors nyköpta hus.


För er som är fylligare.

Jag visade tidigare här när vi var i svärmors nyköpta överfyllda hus och rensade. Under juldagen medan sambon byggde lego med sonen satt jag bredvid och inventerade mina fynd. Hittade en rolig katalog från 1961. Så lik men ändå så annorlunda från dagens kataloger. För den lite fylligare fanns bara en enda dräkt att välja på och icke så fylliga kunde köpa en "fruklänning". Väldigt många sidor var helt i svartvitt. Måste ha varit en överraskning när man fick hem plagget. Det tyckte jag att det var under min tonårstid när vi beställde mycket ur kataloger också. Plaggen satt aldrig lika bra som på bilderna. Man visste dock iallafall vilken färg de skulle ha.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha katalogen till men den kan nog vara rolig att titta i då och då. Min mormor har en gammal katalog från 70-talet i sommarstugan som blivit sönderläst under åren. Så många roliga plagg och saker och priser som man kan fantisera att man kunde köpa kläderna för nu.

Hålla en liten glaskula eller träfågel på fotot.

Katalog Karles Borås hösten och vintern 1961-1962

Praktiska och moderiktiga väskor 1961.

Barnunderkläder 1961.

Förkläden i vilken färg då 1961?

Snyggt helt oanvänt sommarblommigt tyg.

Broderi med rosor.

Jag har tidigare använt såna här och andra broderier som applikationer på tröjor och skor. Jag visade exempel här och här. Tänker att jag kan använda det här till något liknande.

Den orange duken under har några hål men kommer bli fin i något syprojekt.

Retro påse till frukt?

Den är liten som dagens godispåsar men kanske köpte man ändå frukt i den när jag var liten på 80-talet eller nåt. Tycker att jag minns denna.

Rosablommig nylongardin.

Volang på nylongardin med söta rosa blommor.

Vykort med sportfiske och bikinitjej.

Vi hittade väldigt många både skrivna och oskrivna vykort. Detta tyckte jag var roligt då sambon fiskar. Speciellt rolig är bikinitjejen som håller fiskespöt helt fel.

Närbild av ett annat vykort med annorlunda motiv.

Tempo som motiv på retro vykort.

Väldigt roliga påskägg i plast.

Påskäggskanin kanske.

Påskäggskyckling i närbild.
Änglahår och annat julpynt.


Skrivblock med annorlunda pärm.


Massa sytråd av äldre modell.
Unigarn Markennähgarne.

Inte hört talas om märket på sytråden. Blir spännande att se hur bra den är. Fast jag syr ju även slut på min helt värdelösa sytråd från Ikea som går av hela tiden. Denna kan ju knappast vara sämre.

Riktigt gammal sytråd också.

Roliga tomtar i plast.

Sambon gillar att fiska och jag gillar rådjur så vi fick en varsin tomte i familjen även om sonens koppling till lyktan är något oklar.

Närbild kitschiga tomtar i plast.
Även plastkassen allt förvarades i var retro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar