måndag 28 december 2015


Att ha tid tillsammans och leksaker från 80-talet bättre än dyra nya julklappar.


Turtles gissar jag.

Under julhelgen har vi varit lediga och hemma allihopa tillsammans. Jättetrevligt även om jag inte var jättepigg på juldagen. Orkade ändå småpyssla. Jag sorterade gamla grejer som vi fått från svärmors nyköpta över fulla hus medan sonen och mest sambon byggde ihop legobilen sonen fick i julklapp.

Jag mindes att jag för nåt år sedan köpte en hink med duplo. I där fanns det också några delar vanligt lego. De la vi undan i ett skåp eftersom sonen då var för liten för dem. Kvävningsrisk. Nu kom jag ihåg de där bitarna. När jag plockade fram dem fanns det dock också en massa av sambons gamla actionfigurer från He-Man serien, Turtles och Transformers. Jag själv var typiskt flickig och lekte med Barbie och My little Pony när jag var liten men minns att min bror hade dessa. Sonen älskade dem. Det blev som julafton på nytt- eller nästan bättre med alla dessa figurer.

Så nyköpta leksaker för flera hundra behöver inte vara bättre än 25-30 år gamla leksaker för ett litet barn. Det visste vi sedan innan men det kan vara bra att påminna sig. Kanske borde ha varit smart och presenterat de här figurerna en och en bara. Då hade nyhetens behag räckt längre. För ofta är det ju fråga om just det. Leksakerna som barnet trånar efter hos kompisar eller i affären blir inte lika kul hemma. Det gäller såklart vuxna också. Ofta är det roligast när man nyss köpt något. Verkligen något att jobba på. Att komma ihåg. Hitta på sätt att lura sig själv. Lägga undan massa kläder så blir det desto roligare när man plockar fram dem sen. Bara ha några plagg framme åt gången kanske.
Läsa instruktionsboken till lego.

Det fanns sjukt många bitar och två instruktionsböcker för hur man skulle bygga ihop sportbilen som vi gav sonen i julklapp. Perfekt att bygga annat med framöver. Det är ju verkligen inte tänkt att den hela tiden ska vara en sportbil. Då kunde vi ju ha köpt en vanlig plastbil. Tänker att lego är en långsiktig present som han kan använda länge och bygga massa olika saker med. Om han nu blir en legokille- men det känns så...

Hjälpa pappa att bygga lego.

Bil och flygplan.

När sambon bara hade hunnit få ihop ett fåtal bitar satte sonen dit ratten och gubben och så var det en bil och senare ett flygplan. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Ibland är fantasin bästa verktyget. Någon halvtimme och hundratals småbitar senare var bilen en "riktig" sportbil. Jag vet dock inte om sonen uppskattar den mer än när den var som på denna bilden.
 Sortera grejer.

Sjukt stökigt men trevligt med hela familjen som pysslar tillsammans på golvet. Det har varit fantastiskt att få så mycket tid tillsammans under julhelgen. Jag hoppas att det kommer bli så lite oftare framöver när inte jag jobbar. Då kommer vi iallafall ha helgerna lediga tillsammans. Och måndagar då sambon är föräldraledig.

De dagar han jobbar är han för trött för större projekt när han kommer hem. Nu när han fått vara ledig några dagar är det nästan han som styr upp projekt istället för mig. Jag önskar att han kunde få vara så här pigg hela tiden. Och jag också förstås. Tänk vad mycket vi skulle kunna åstadkomma då. Och vilka vilka engagerade och roliga föräldrar vi skulle orka vara.

Transformers och en liten dinosaurie leker tillsammans.


Turtles, en utter från ett kinderägg och nån He-Man figur leker i handfatet.

Den gröna sugproppsfiguren kunde spruta vatten sa sambon så det behövde testas.

Tröja och Polarn och Pyret byxor från loppis- leksaker från 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar