tisdag 29 december 2015


Sorterat tygbitar och tråd i hobbyrummet samt tvättat illaluktande tvätt med ättika.


Sytråd i omklätt syskrin.

Jag skrev tidigare om att sambon är så pigg och är den som blir drivande i projekt när han får vara ledig från jobbet. Häromdagen började han sortera och organisera sin sida av hobbyrummet. Jag blev inspirerad och sorterade mig igenom alla de plastkassar med tyger blandat med mönster, tråd och annat som legat på hela golvet på min sida av hobbyrummet. Den oinvigde skulle inte säga att det ser städat ut nu heller men det är verkligen mycket bättre ordning. Det känns inte längre som ett hopplöst fall och några timmar till så kan det nog se fint och ordnat ut.

Samtidigt tvättade jag Helly Hansen tröjor och annat som vi fyndat i svärmors nyköpta överfulla hus. Allt luktade gammalt och illa även efter vanlig tvätt. Efter några tvättar med ett par dl ättika i trumman så hade vi dock räddat allt. Återstå att se om det fungerar lika bra på ullfilten och de stickade tröjor som jag behöver tvätta på lägre gradtal. Jag känner mig dock optimistisk efter så bra resultat häromdagen.
Ättikstvättad tvätt på tork.

Tvättat med ättika två gånger.

Sortering av tygbitar, mönster och ytterst lite skräp.

Jag använde golvet på sambons sida av hobbyrummet för att sortera. Och ja svarade jag jag behövde alla de olika påsarna för att sortera i. Nästan en hel kasse tyg kasserade jag. Alldeles för små bitar att sy något av samt trasiga strumpor som är så utslitna att det inte går att laga eller sy något annat av dem. Tänker mig att lämna kassen till någon butik som tar emot för textilåtervinning som jag skrev om tidigare här. I övrigt tror och hoppas jag att allt kommer användas så småningom.

Sortera tråd i syskrin.

Jag öppnade mitt gamla syskrin eller sypuff eller sypall eller vad det kan tänkas kallas. Översta lådan var tom och utrymmet under fullt med gamla instruktionsböcker till kameror och mobiler som jag inte vet om jag har kvar eller om de fungerar. Jag flyttade det till en sparakasse att lägga på vinden och flyttade in utsorterade t-shirts att sy av samt sorterade ner massa av den tråd jag nyss fått från svärmors hus samt lite av den jag förvarat i en stor röra. Tänk så fint det blev och tänk så mycket tråd som jag faktiskt har.

Den gamla röran bland tråd och broderigarn.

Så här fint blev det med tråden sorterad.

Sypallen som min mamma klätt om.

Denna pall hade jag på mitt flickrum som tonåring. Min mamma klädde om denna och min skrivbordstol samt en fotölj i samma randiga tyg. Nu hade jag valt ett färggrannare tyg- blommigt 70-tal eller nåt. Men det diskreta randiga har smält in och fått hänga med i många år.

Skohyllorna bredvid behöver också sorteras och organiseras vid tillfälle. Snart får jag kanske iallafall ta fram mina vinterskor näbbstövlarna och graningekängorna för nu har det ju faktiskt blivit kallare och kommit lite snö denna sena vinter.


Skyltdocka bland retro galgar.

Jag köpte denna skyltdocka när jag gick på smyckekonstutbildningen i Göteborg. Foten och knoppen upptill var bruna. Jag har målat dem vita. Använde den på skolan för att bygga halsband på. Nu står den dock bara som en hängare för halsband jag aldrig använder och ett linne som jag tryckt kurbitsmönster på.

Screentryckt kurbits.

Skulle kunna sortera ur och sälja av lite plastsmycken också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar