måndag 29 februari 2016




Kalasoutfit med spets från loppis.



Dagens outfit från loppis-kavaj, tröja med spets och brosch.

Igår var vi på kalas för mina systerbarn som hade gemensamt kalas. Jag och sonen hade på oss bara loppisfyndade kläder. Min kavaj är i joggingtyg och tröjan har spetsapplikation. Jag minns inte vilka loppisar jag köpt dessa på eller för hur mycket. Ett normalpris på de lokala loppisarna är dock 20:- för tröjan och 40-60:- för kavajen. Broschen är också loppisfyndad eller eventuellt kvar från några ryska broscher som pappa köpte till min mamma på någon kryssning när jag var liten. Jag har många olika och älskar blommorna som ger känsla av folkdräkter och kurbits.

Det var ett trevligt kalas med många släktingar och gott fika. Eventuellt kommer någon bild därifrån senare. Jag fotade med min nya mobil varifrån jag också ska kunna blogga. Det gäller bara för mig att komma över rädslan för tekniken och testa att göra ett inlägg.

Systerdotter har också lovat att hjälpa mig komma igång med instagram nu i veckan. Läskigt men spännande. Säkert jättelätt när man väl kommer igång. När hon visade mig under kalaset var det dock en enda röra av tjugo olika filter som skulle läggas på varje bild innan publicering. Jag som inte redigerar mina bilder alls när jag bloggar. Jag förstår ju att jag borde dock och att instagram kommer vara som en helt ny värld som öppnas. Jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning.

Fler bilder på våra kalaskläder längre ner.

Jeans till den i övrigt svarta kalasoutfiten för totalt max 140:-

Omsydd kavaj i för liten storlek.

När jag köpte kavajen hade den konstiga höga puffärmar. Jag gillar normalt sett puffärm men dessa såg konstiga ut så jag sydde om ärmkullarna. Jag ser dock på bilden att puffärmen ändå spökar när jag lyfter kameran för att fota mig själv. Kavajen är också egentligen för liten. Den ser sitter fint men rörelsevidden passar sig inte för så mycket mer än kalas.

Jag sydde fast knappar på ärmarna för att den skulle se mer ut som en kavaj och mindre som en tröja.

Närbild på den handmålade ryska souvenirbroschen.

Sonen hade denna skjorta från Emaus och flugan som jag visat tidigare här  och här till blåjeans också från loppis.

Bild som jag tog tidigare på tröjan med trekvartsärm och broderi applikation vid urringningen.

Spetsbrodyr och mer urringning än jag brukar ha.

Tröjan med jeansen jag hade på kalaset.

De är köpta på Emaus för 40:- och jag har tidigare visat dem här och här.

Mina hallus valgus fötter som jag hoppas få opererade om några månader.

Tredubbel win win.

Om jag får operera blir det tredubbel win win- jag får vara sjukskriven och hemma och pyssla medan fötterna läker ihop, jag slipper sen ha ont och jag slipper sen ha sönder skorna med mina utstående knölar. Det stod på remissen att jag skulle bli kontaktad om 7 mån så jag gissar på någon gång i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar