måndag 1 februari 2016


Visar grenen på mina hemmasydda trosor.



Söm i grenen på trosor sydda av tyg från en retro klänning.

Jag la tidigare här ut en beskrivning på hur man syr sina egna trosor. Jag sa då att jag skulle visa olika sätt som jag sytt fast den inre grenbiten på trosorna. Sagt och gjort. Inte så inspirerande inlägg kanske men ett bevis på att övning ger färdighet. Lägger in bilder på andra trosor jag sytt också men inte visat tidigare som bonus längst ner.

Detta är det första par trosor jag sydde. Jag använde stuvbitar från en retro klänning som jag klippt sönder för att sy en kjol av samt ett linne som jag sytt en dregglis till sonen av. Linnet hade spetskant som jag också återanvände. Jag sydde ihop delarna först och sicksackade ner sömsmånen. Jag vändsydde alltså inte. På utsidan gav det en extra sicksack så här bredvid sömmen.



Insidan ser ut så här.

Den andra sidan av den inre grenbiten sitter löst.

Så här kan det ofta vara i köpetrosor har jag sett och det fungerar bra. Dock bör man välja att ha den löst framtill där den är smalare. Så blir det ju också naturligt om man har ett mönster där man har framstycke och yttre grenbit i ett stycke och inte vill ha en extra söm som syns på utsidan för att få fast den inre biten. På dessa trosor försökte jag dock utnyttja tyget så mycket som möjligt och skarven mellan fram och bakstycke hamnade fram istället för bak.

Utsidan på trosor med vitt framstycke och rosa grenbit av gammal t-shirt.

Insidan där jag inte heller har vändsytt.

I början använde jag också färgade och mönstrade inre grenbitar. Nu använder jag vit i de flesta fall. Det brukar matcha bäst med insidan av de mönstrade tygerna som ofta är vita på insidan. På barntrosor till någon som pottränar tänker jag dock att det kan vara motiverande med ett fint djur eller liknande att få titta på när man sitter på pottan. De tiderna har vi passerat här hemma men det finns ju kusiner och vänners barn att sy till.

Jag har klippt så nära kanten den går men det är ju ändå snyggare med vändsytt.

Här har jag kommit på det. Vändsytt med osynliga sömsmåner både fram och bak.

På dessa borde jag dock låtit den inre biten vara lös framtill för att slippa den extra sömmen på utsidan.

Utsidan på ett par trosor med separat yttre grenbit där jag vändsytt med sömsmånen dold mellan lagren.

Närbild sömmen som är smal sicksack för elasticiteten.

Insidan på samma trosor . Den gula sömmen stör lite men matchar resårens gula på framsidan/utsidan/rätsidan.

Små stuvbitar av tyget med glassar kunde användas tillsammans med återbrukad t-shirt och retro resår.

Här har jag använt för lång resår så att den ser lite bubblig ut. Annars är jag nöjd.

Två trosor till mig själv av stuvbitar och återbrukade t-shirts.

Grenen på de här blev lite smala när jag inte satte spets i benöppningarna som jag först tänkt.

Den här spetsen köpte jag också billigt via någon i en sygrupp jag är med i- kanske 3:- per meter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar