söndag 31 januari 2016


Sy gratis trosor av små lappar- det kommer bli så fint.


Sy lapptäckstrosor.

Jag syr mest av små stuvbitar som jag fått av min syster. Jag tycker om att pussla och få ihop något av hennes "skräp". Nu har jag dock tagit steget längre och tänker prova mig på ett par lapptäckstrosor. 

Jag såg jättefina bilder i gruppen Vi sytokiga på facebook där någon sydde en lapptäcksfilt av väldigt färggranna lappar. Kändes modernare och fräschare än de lapptäcken jag sett tidigare. Jag tänker att jag kan använda mina små stuvbitar till byxor i lapptäcksteknik till sonen eller lapptäckskalsonger till sambon kanske: Dock tänker jag att det är bäst att testa på mig själv först hur det känns att ha på sig så många sömmar. Och vad passar då bättre än trosor för att se om det skaver.

Dessa bitar har jag fått färdigklippta så här av min syster. Jag antar att hon gett upp något lapptäcksprojekt själv. Jag valde ut de som jag tycker matchade i färg. De räckte nästan precis till ett par trosor. Jag ska skarva lite bak bara med andra småbitar som jag har samt sätta en hel grenbit inuti. 

Det ska bli jättespännande och jag tror att det blir snyggt och bra. Isåfall öppnar sig nya dörrar i min sömnad då jag har väldigt många väldigt små bitar. Oroar mig bara lite för hur lång tid det kommer ta att sy ihop alla bitar först. Speciellt till byxor till sonen eller rentav tights till mig själv.

Hela samlingen små färdiga kvadratiska bitar som jag fått av min syster.

Jag valde ut dessa som jag tyckte passade ihop fint färgmässigt.

Letade också på alla övriga matchande småbitar att fylla ut med vid behov.

Det går faktiskt inte åt så många 10x10 cm bitar till ett par trosor.

Mönster på trosor från Makebra.

Mönstret kan läddas ner här. Jag tänkte visa en bild på hur det ska tejpas ihop för det var lite förvirrande för mig själv när jag först såg det. 

Jag tyckte också att de var lite höga i midjan fram på förra paret som jag sydde så jag klippte av lite från mönstret. Jag kanske tar av lite mer nästa gång men bättre att börja med för lite än för mycket.. Jag kan ju också vika ner kanten i midjan och sätta i vanlig resår för att visa hur man syr ett par trosor på absolut billigaste sätt om de känns för höga trots nedklippningen.

Där jag pekar med fingret är det enda stället där det fattas lite som jag inte redan hade färdiga bitar till.

Så här lite fattas så jag kommer sy fast någon liten bit där istället för att göra en helt ny ruta.

Framstycke och bakstycke komponerade för att få fin blandning på bitarna.

Ungefär så här tänker jag mig även om bitarna blir lite mindre när jag sytt ihop dem.
Börjat nåla ihop bitarna- och ja jag nålar trots att många kanske inte tycker att det behövs.

Nålar ihop bitarna.

Extrabild som jag tog för att inte glömma bort ordningen när jag behövde plocka ihop eftersom vi hade städdag idag.

Jag gnällde på sambon att han fotade mig när jag var okammad och osminkad men han hade ju tänkt helt rätt.

Ursäkta bildbombning men det blir ju så fint. Skulle passa till något bebisplagg av den sötare sorten också.

Lapparna och den retro snygga symaskinen som ska få jobba med att få ihop alla dessa någon dag.

Njuter av vad fint det är och hur bra min idé känns än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar