söndag 31 januari 2016


Handla veganmat på rabatt på Coop och fantastiskt att få pengar från försäkringskassan.


Handla med rabatt på Coop.

Vi handlar ju vanligtvis på Ica. Nu har vi dock fått hem såna här rabattkuponger för denna och nästa vecka.50:- rabatt när man handlar för 300:- är  bra rabatt när det gäller mat. Igår åkte alltså till Coop och handlade och nästa vecka ska vi åka dit igen.

Jag passade på att handla saker de hade erbjudande på och skulle också köpa Coops egen majonäs som jag fått tips om att den var vegansk. Försöker ju byta ut saker till veganska där det går. Jag har ju fortfarande planer på att göra om min goda vegetariska smörgåstårta som jag visade här till vegansk. Jag får dock göra mer research om den där majonäsen för det stod att den innehåller äggpulver. Hmm... Läskigt om det inte skulle betyda ägg. Har frågat igen i gruppen Vad lagar du för veganmat idag? på facebook och det verkar vara Coop Xtras majonäs som var vegansk. Får se om jag hittar den nästa gång eller om jag verkligen måste åka till en Coop Xtra butik vilket på Coops hemsida verkar vara 10 mil bort!

En väldigt bra grupp att gå med i iallafall om man vill få inspiration till att laga vegansk mat. Helt otroligt vilka rätter det ibland lagas. Samtidigt som det också visas skräpmat och "normal" mat så att man förstår att veganmat inte betyder att man måste vara en superkock och stå i köket hela dagarna som jag lite har trott. Kanske var det så förut när det inte fanns så många veganska alternativ till allt i butikerna, men nu finns det massor. Jag köpte till exempel Oumph på Coop för det fanns konstigt nog inte på den Ica där vi handlade sist. Jag frågade i kassan där och hoppas att de kollar upp vad det är och beställer. Oumph är lite för köttigt för mig men sambon som tycker om kött ska ju också få nåt han tycker om nu i nya mer veganska tider.

Enligt min beräkning blir det 16,6% rabatt vilket är mer än vi brukar få från Ica där det ofta är 5% eller 10% när vi handlar.

Keso- inte vegansk jag vet men 10:- pga kort datum och så gott.

Den här låg i ett hörn av kyldisken med varor med kort datum till bättre pris. Där ska jag absolut titta nästa gång också. 


På bilden syns också rödbetor som såldes för 3,95/kg. Kändes billigt så det får bli rödbetspaj snart eller kanske rödbetssoppa om sambon går med på det hehe...

Morotssoppa blir det också eftersom 2kg morötter kostade 10:-

Brev från försäkringskassan.

De här två breven var bara kontrolluppgifter men får symbolisera att jag också har fått en utbetalning från försäkringskassan. Jag har fått min sjukskrivning för första månaden godkänd. Nu är jag sjukskriven en månad till med intyg från läkaren. Jag hoppas att den också går igenom lika lätt.

Det är inte så mycket pengar jag får jämfört med min lön men fullt tillräckligt. Helt fantastiskt att vi bor i ett land där man får pengar fast man inte jobbar. Att man kan vara sjuk och bli frisk i lugn och ro utan att behöva oroa sig för ekonomin. Om man nu lever sparsamt vill säga. Hade jag normalt behövt och gjort slut på hela min lön så hade det ju varit lite stressande och bittert att bara få ut ungefär hälften. Så lever vi dock inte i vår familj och jag känner enbart tacksamhet för de pengar jag får. Ganska otroligt hur bra vi har det i Sverige.

1 kommentar: