söndag 31 januari 2016


Nu är vårt plåtskåp på plats och passar ypperligt med den lysande jordgloben.



Plåtskåpet är hemma på sin plats nu.

Igår hämtade vi hem plåtskåpet från min mamma som jag skrev om tidigare här. Skåpet är ju lite osmidigt i formatet men jag tycker ändå att vi hittade en bra plats för det. Med jordgloben ovanpå ser det inte heller för lågt ut som jag var rädd för. Vi kan ju fortfarande sätta dit ben eller bygga en sockel i trä som min mamma föreslog. Nu när det inte känns som ett måste är det nog dock inte troligt att det blir av.

Skåpet fick stå i vardagsrummet bredvid linneskåpet som jag köpt på loppis för länge sedan och sen målat och tapetserat. Jag fick jättefina gamla tapeter av min mamma som hon också i sin tur fått. Nu börjar jag tycka att det är lite för beige. Jag har funderat på att färglägga mönstren som i en målarbok. Det skulle vara roligt men ta väldigt lång tid. Svårt att veta om resultatet blir så bra som jag tänkt mig också. Dessutom ganska opedagogiskt att rita på möblerna framför ett barn på 3,5 år...

Tavlan hade min mormor och morfar ovanför soffan när de bodde i villa. Jag tror att den från början kommer från mormors pappa.

Dockan eller flickfiguren är av gips och den fick jag när det rensades ur efter mormors morbror och hans fru. Den var förlovningsgåva från morbrodern till hans fästmö. Skavankig och inte längre min stil men jag gillar den ändå för att den är så söt och speciellt för historein bakom.

Jag berättar mer om övriga saker längre ner.

Skåpet fick precis plats i vår kombi och fick ligga på hallmattan medan vi satte på möbeltassar på den vassa kanten under.

Inte så tjusigt men kanten var vass från att benen skurits loss.

Tycker att skåpet gör sig jättebra på sin plats.


Fläkten fick jag i present av sambon och jordgloben har varit min farmor och farfars.

Jag testade vyn från soffan så att inte skåpet skulle se för smalt ut men jag tycker att det funkar.

Inget hör ihop men allt matchar ändå tycker jag på mitt vis.

Vasen med gräs hade sambon med sig i boet och cigarrerna som nog är väldigt torra nu köpte vi på Kuba.

Den silvriga randen på skåpet är från där det skurits loss från skåpet bredvid. Kanske ska vi ha på vatten och låta metallen rosta där.

Detta sorgliga lilla stilleben blev över när plåtskåpet tog dess plats.

Den extra förvaringsboxen fick stå dubbelt på ena sidan av soffan tills vidare.

Ok men inte idealt med två förvaringsboxar så här...

Lite kaka på kaka men den vita lilla fåtöljen ska bort.

Den är jättesöt men används aldrig då den inte är så bekväm för soffhäng. Så om någon är intresserad av en söt liten rund stol så är denna tillgänglig till förmånligt pris.

Lampan fick ta plats på linneskåpet och gav en mysig boudoirkänsla tycker jag. 

Kaninasken i grönt glas har jag fått i present och asken med en liten fågel i klarglas har jag köpt på loppis.

För att visa en ärligare bild på snabbstädningen av linneskåpet för att testa och fota det nya.

Inte så snyggt med vita möbeltassar som sticker ut.

Bra för golvet men inte så bra för det estetiska helheltsintrycket.

Efter några minuters arbete med grön och brun tuschpenna syns möbeltassarna inte så mycket.

Närbild på de målade möbeltassarna. Skulle såklart också ha gått att skära av dem före målning. Får se om jag gör om gör rätt. Fast på håll tänker man inte alls på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar