lördag 30 januari 2016


Superfina bilder i läsebok från 60-talet som jag loppisfyndade gratis.



Fin bild från en gammal läsebok som jag fyndade på loppis- gratis.

Tidigare i veckan tog jag en av mina ordinerade promenader till Ta till vara. Det är såklart inte ordinerat att det är just till en loppis jag ska gå. Säkert vore det bättre att promenera runt i skogen eller nåt. Det ligger dock närmare till hands med loppis för mig både vad gäller avstånd och intresse.

Det kan dock bli en dyr affär att promenera till någon loppis fyra gånger i veckan... Eller inte- för alla mina fynd kostade sammanlagt 25:- och läseboken var helt gratis. De brukar ha gratis böcker där. Det var så fina bilder i läseboken att jag var tvungen att ta hem den. Kanske kan jag klippa ut bilderna och använda till något pyssel. Kanske julkort nästa år eller någon tavla eller så. Bäst att fota av bilderna lite bättre istället kanske så slipper jag klippa i själva den fina boken.

Fler loppisfynd visas på bilderna nedan och jättemånga fina bilder från boken längst ner.

Raggsockor behövs ju inte men de var nystickade i så fina färger.

Jag visade ju tidigare här att vi fick massa fina raggsockor från min mamma när vi var där sist. På Ta till vara sålde de dock alla kläder för 5:- styck inklusive ett berg av hemstickade raggsockor. Jag var tvungen att köpa dessa tre till sonen. Så himla fina färger. De kommer passa bra att använda till hans julkalender sen. Jag har gjort en av raggsockar på en bollfrans med paket inuti sockorna. Jag visade den här.

Rosa Converse blev det också och den gratis läseboken från 60-talet.

Bättre bild på raggsockorna. De gröna i mitten passar nu och de andra växer han ju i.

Närbild raggsockorna.

Kunde inte låta bli Conversen trots att de är för små för sonen och bara hade ett snöre- ändå ett kap för 10.- 

Lite skavda och fläckiga, får se om det passar att ändå ge bort dem till någon liten kusin kanske.

Ett par Converse borde jag annars lätt få tillbaka 10:- för. Läsebokens författare.

Helbild på läseboken från 1968.

Närbild läseboken.

Roliga muminkopior eller look alikes Li och Lo.

Jättefina bilder på barn i svartvit eller med bara en färg som här.

Äta glass i snön med stor fin tofs på huvudet.

Megamyggor som attackerar.

Drömmen om en trädgårdsidyll symboliserad.

Retro flicka i grönt som drömmer sig bort från krattandet.

Söt ekorre på fågelbord.

Roligt att det är en flicka som är busig och smiter ut genom fönstret redan då på 60-talet.

Jag tänker på mig själv som barn och på sonen som båda kinkar med maten.

Drömma sig bort vid matbordet gör sonen och det gjorde jag som barn. Sjukt fin bild med tröjan och allt.

Retro och grönt så fint så fint...

Prata i telefon med telefonlur med sladd.

Fint klädd flicka som måste ha sjukt rena tänder.

Mysigt med kvartersbutikerna och en riktigt gammal barnvagn som jag visserligen trodde var mer 50-tal.

Roligt perspektiv på trapphuset och grönt grönt...

Flickkläderna var absolut finare förut och blombuketten ser ju fantastisk ut.

För att ge cred till rätt personer för den sjukt fina boken. Undrar om det fortfarande är förbjudet att mångfaldiga dock...?

Utflykt vid sjön med svamp och bär och en salig blandning.

De flesta bilderna i boken är dock i fyrfärg så här vilket jag inte tycker är lika fint. Kanske går att göra om till svartvitt digitalt dock. För själva teckningarna är ju fina i sig.

2 kommentarer:

  1. Raggsockor för en femma paret? Vilket kap!

    SvaraRadera
  2. Jag vet! Det är ju sorgligt att de prissätter så egentligen för något handgjort men jag passade på såklart.

    SvaraRadera