tisdag 1 mars 2016


Bebismössor på dalatema.



Mössa av dubbelt återbrukad t-shirt med kurbits.

En vän till mig berättade i veckan att hon är gravid. Jag har lite svårt att tänka ut vilken stil hon kommer vilja ha på sin bebis men jag ville gärna ge en liten present. Eftersom vännen kommer från Borlänge så tänker jag att oavsett stil och kön så kan det vara roligt med något dalainspirerat.

Jag letade fram en t-shirt med kurbitsmönster som jag sydde mössan ovan av. T-shirten har jag från början köpt på loppis och screentryckt för att sälja. Det blev alltså dubbelt återbruk nu när den sen istället blev en mössa också. Extra roligt är det också att jag sydde en mössa till min vän med likadant tryck för några år sedan. Har hon den kvar så kan hon mamma/bebis matcha.

Jag sydde en annan mössa också av tyg som jag faktiskt köpt nytt och ganska dyrt. Dock har det legat i skåpet i ett eller kanske t.o.m två år. Jag har liksom sparat på det för att det är en så stor bit och så fint. Nu när jag klippte ut mössan släppte dock hämningarna och jag påbörjade också ett linne till mig själv.

Jag har i sygruppen Vi sytokiga sett såna som räknar alla plagg som de sytt under året eller som lägger en guldtia i en burk för varje sytt plagg. En rolig grej tycker jag och tänker göra samma. Fast jag ska lägga 1 :- för varje sytt plagg/sak som jag sen får köpa nytt tyg för. 

Jag syr ju mest av återbruk eller stuvbitar som jag får av min syster. I sygrupperna på facebook och på syträffarna jag är med på ser jag dock hela tiden så mycket fint nytt tyg. Jag tycker att jag också ska få unna mig lite sånt även om jag absolut inte har plats för något. Med den här utmaningen borde jag ju rimligtvis ha gjort ganska mycket plats innan jag har råd att köpa en meter för 189:- eller liknande. Får börja sy lite större saker än kalsonger och trosor bara,,,

Fler bilder på båda mössorna nedan.

Gratis mössmönster som fanns att skriva ut i gruppen Vi sytokiga.

Väldigt skrynklig t-shirt med kurbitstryck som jag har screentryckt för några år sedan.

Eftersom trycket gick upp på axeln fick mössan få en spetsig form för att få med hela trycket.

Tröjan har legat i en kartong nåt år och borde såklart ha blivit struken innan tillklippning

 Det är dock roligare att sy än att stryka. Det går åt ganska mycket tyg när man syr mössorna så här dubbla. Jag har tidigare sytt mössor där jag gjort en fåll nedtill. Det här gick dock mycket snabbare och smidigare- om man har tyg så att det räcker förstås.

Spetsig mössa med kurbits.

Bitarna bara ihoplagda för att se formen på mössan.

Mössan nålad räta mot räta.

Jag sydde stl 1-4 mån så får jag kanske komplettera med en större när bebisen väl är här i höst.

Färdig mössa provad på dockan Skrållan.

Mössan från sidan med toppen vikt.

Lite stor för Skrållandockan men blir nog bra på en riktig liten bebis.

Färdig mössa med kurbitstryck som jag hoppas ska passa oavsett om det blir en liten pojke eller flicka.

Om mössan är stor i början kan den ju användas så här med uppvik då den är vändsydd.

Den andra mössan i dalahästtryck- lite mörkare i färgerna än på bilden.

Jag blev helt kär i det här tyget när jag såg det för nåt år sedan- hoppas att min vän blir lika kär i mössan.

Dalatema med dalahäst och kurbits.

Mössan med dalahästar på dockan Skrållan.

Till en liten flicka eller pojke med rötter i dalarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar