onsdag 30 mars 2016


Besök hos mamma med retro, handarbete och pyssel.



Påskägg nu vs då.

Igår var vi till mamma för att fira henne på födelsedagen. Hon hade dock påskägg till sonen också. Det stora i bakgrunden. De andra två är påskägg som mamma fick som liten. Så himla fina. Jag har köpt liknande på loppis. Se bilder här

Det lustiga är dock skillnaden på storlek. Sonens ägg är absolut inte den största modellen utan ganska normal storlek. Nu var hans inte helt fyllt med godis men iallafall. Ett sånt litet ägg med godis skulle ju absolut räcka. Samma till mig själv när jag köper lösgodis till helgen- eller vardagen...

Fler bilder från sista dagen som påskgubbe för i år nedan. Lite retro inredning också blandat med mammas pysseltips och ett gammalt memory från är jag var liten. Längst ner de sjukt finaste raggsockorna jag någonsin sett som min mamma gjort.

Vi glömde rita påskprickar men sonen hade iallafall hatten på sig igår.

Han hade också mina näbbstövlar då han plötsligt var Mästerkatten i stövlarna.

Påskägg igår igen med godis och ett par vantar.

Dagens höjdpunkt var nog dock att hämta ved med mormor.

Eller iallafall att lägga in den i pannan.


Min mamma hade gjort fina påskdekorationer på dörren.

Hon har förstått mitt tänk med återbruk för hon påpekade flera gånger saker som hon återbrukat nu och förut. Så även med dessa. Bara använt sånt som hon redan hade hemma. Jättefina tycker jag!

På vår dörr skulle den inte synas så bra som mot dessa fina vita- annars hade det absolut varit en idé till nästa år.

Närbild på dekorationen.

Så fint med dubbla spegeldörrar och de fina dekorationerna.

Närbild på den andra äggkransen.

Närbild på sonen då han ser ut som en engelsk skolpojke.

Han leker ute på verandan med bilar som de plockat upp på soptippen berättade mamma.

Banden tar mamma av och sparar när hon byter färg till exempelvis jul.

Så roligt att andra börjat tänka och prata återbruk. Jag förstår ju att mamma har återbrukat saker innan jag har blivit engagerad i det men hon delar med sig av det nu så att jag kan få fler idéer.

Hon tipsade även om kaffesumpen som jordförbättring som vi har tänkt oss till sommaren. Att vi redan nu kan spara den i en hink hade jag dock lustigt nog inte kommit på.

Tyvärr slängde de dock förra året en sån varmkompost som vi nu behöver. Typiskt. Fast vi har ju ändå tänkt testa den här bokashi varianten om den är godkänd av kommunen. Om jag tar mig för att ringa och fråga...

Mitt gamla memoryspel på retro duk.

Fint motiv på duken.

En till närbild på den retro duken med blommor och frukter.

Så fina motiv på memorykorten.

Riktig nostalgi- jag mindes bilderna trots att det måste vara minst 20 år sedan jag spelade det.

Fina bilder som vi nu har hemma.

Fint motiv på deras mjölkförpackning också.

Konstig bild för den egentligen är tagen av mig själv uppifrån- men så sjukt fina raggsockor.

Mamma har stickat svarta knähöga raggsockor och broderat dem i min favoritfärgkombination.

Tyvärr inte till mig utan sig själv men kanske kan jag önska mig ett par sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar