tisdag 29 mars 2016



Måla och rita på kläderna.



Målat monster på sonens t-shirt.

Igår gav jag sonen en tröja att måla på med textilfärg. Den tröjan som blev missfärgad av en skinnapplikation. Jag visade den tidigare här och här.

Jag sprättade bort fickan som hade klarat sig från fläckar och som jag vill återbruka på en annan tröja. Sen kom jag på att jag ju kunde rädda hela tröjan genom att låta sonen måla på den. Jag sprättade bort skinnlappen så att den inte ska råka färga andra plagg i tvätten framöver. Just denna tröja spelar det ju ingen roll med men det vore ju synd om den färgade av sig på något annat.

När sonen målat var tröjan som ny- supercool. Ännu bättre blev den när jag inspirerad av påskkorten som jag visade här fyllde i lite figurer i hans målning. Sonen gillar monster så såna fick det bli samt en kurbits på framsidan för att plocka upp kurbitsen på baksidan av tröjan. Ett tips för andra tröjor med fläckar som inte går bort kanske.

Se många bilder på process och färdiga resultatet nedan.

Skinnapplikationen är bortsprättad med svart fläck som resultat under.

Tyvärr svarta fläckar runt omkring också annars hade det bara sett coolt ut med den svarta rutan.

Sonen fick måla med mina textiltrycksfärger.

Jag styrde dock genom att bara ta fram de färger jag ville att han skulle använda.

Sonens favoritfärg gul och min favoritfärg grön blev riktigt snyggt.

Sonen målar ganska tjocka lager.

Jag styrde det också genom att ta bort färgen och sen låta honom måla med bara det färgade vattnet.

Jag borde ha ransonerat penslarna också för alla som fanns på bordet skulle användas...

Jag gillade bäst de ljusa fläckarna från det färgade vattnet.

Också på baksidan gick det genom där han målade med vattnet. Det blev jättefint. Vill man undvika genommålning lägger man bara en tidning inuti tröjan.

Jag målade efteråt monster inuti hans teckning/målning.

Piraya kanske...

Jag använde vanlig penna som vi märker sonens kläder med till dagis.

Jag hoppas att den sitter kvar bra i tvätt. Har inte märkt att den bleknat i kläderna vi märkt men dagiskläderna hänger mest där som extra och tvättas inte så ofta.

Monster är inte riktigt min grej men de fick växa fram och blev ganska bra.

Tycker jag själv iallafall...

Ett försök till en sabeltandad smaskare som finns i en av sonen favoritböcker blev väl inte superbra men sonen förstod vad det skulle vara.

Mönster och monster förvillar och göra att det ser ut som om tröjan SKA vara så där fläckig.

Kurbitsen känns lite malplacerad men tröjan hade redan ett kurbitstryck på bakstycket som jag ville plocka upp.

Jobbat vidare lite på kurbitsen.

Närbild på den färdiga kurbitsen ritad på fri hand.

Tar man sig lite mer tid och använder någon förlaga går det såklart att få finare och bättre bilder. Detta var dock ett snabbt och roligt projekt och jag är supernöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar