tisdag 29 mars 2016


Påsklunch med retro och begagnat igen.




Påsklunch igen med klassiska ägghalvor.

Idag ska vi till min mamma för att fira henne på födelsedagen. Hon var bortrest i påsk så vi kör nog en favorit i repris med påskgubbeprickar. 

Dessa bilder är dock från igår när vi var på påsklunch hos min mormor och morfar. Jag och sonen i påskkläder köpta 2nd hand samt lite retro påskpynt hos mormor på bilderna nedan.


Samma retro gula klänning med påfåglar som i fredags men med "nytt" loppisfyndat plasthalsband.

Min nya favorit färgkombination gult och mintgrönt.

Mintgrön loppad kofta till klänningen som jag köpte på Emaus för 70:-

Mintgrönt, gult och grönt med sonens outfit i bakgrunden.

Sonens påskgubbeoutfit framlagd.

Denna gång använde han faktiskt hatten- en liten stund. Sambon fick med den hem från en fest för något år sedan. Ett fynd kan tyckas men det var i utbyte mot en av mina fina bredbrättade stråhattar som jag hellre velat ha kvar...

Tur att denna kom till användning nu på påsk- kanske vänjer sig sonen och kan tänkas ha den i sommar också.

Boken är en av sonens favoriter. Just nu är favoritsidan den om navelsträngar. Förut har det varit sidan om avlopp i en av de andra böckerna i samma serie av uppslagsböcker för barn. Jag köpte dem på Emaus när sonen var liten. Verkligen ett bra köp så mycket som vi har läst dem. Tyvärr vill sonen gärna läsa samma sida hela tiden medan jag heller läser nya sidor och böcker och lär mig mer. För det är faktiskt ofta lärorikt också för oss föräldrar.

Påskgubben studerar sidan om navelsträngar.

Så himla tjusig!!

Jag måste lägga in en inspirationsbild jag har av Alexander Bard som jag gärna klär sonen som.
Bild fotad från någon tidning hos frisören med Alexander Bard som klär sig precis så som jag tycker om att klä sonen.

Påskgubben valde själv skogshuggarskor och att posera så här utanför gammelmormors hus.

Jag brukar inte ha med bilder på andra på bloggen utan att fråga men min syster var så himla söt som påskkärring så hon får skylla sig själv.

Jag ångrar att inte jag också var påskkärring.

Det är så fint med rosa kinder och prickar att jag gärna skulle ha det varje dag hela året. Jag hade det nåt år när systerdotter var liten och första året tror jag när sonen var liten. Får verkligen försöka minnas att vara påskkärring nästa år.

Påskgubbar kan äta glass med händerna.

Retro på riktigt när det dukas fint hos mormor och morfar.

Påsktårta med fågelbo och godisägg.

Jättesöta muffins till fikat.

Riktiga nostalgigrejer för mig.

Plastmuggen som sonen fick dricka ur brukar mormor och morfar ha med sig när de åker på tur med bilen och fikar efter vägen. Jag har varit med många gånger och sett muggarna- denna gröna och en röd.

Till höger är saltkaret med blomma eller fågel för bladen baktill ser ut som vingar. Äkta retro och nostalgi för mig.

Korsstygnsbroderad grytlapp till pynt i köket.

Äldre tuppar på matbordet.

Broderad påskduk på rumsbordet.

Mormor har köpt kanintofflor till barnen och ett par till mig som sonen tyckte att jag skulle ha igår. Passar ju på påsktemat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar