torsdag 28 april 2016



Återbrukade knappar och tankar om fleece och ull.



Väljer knappar till sonens tröja.

Den här bilden tog jag när jag skulle välja knappar till sonens tröja. Jag har gett massa brunt ullgarn till min mamma som jag vill att hon ska sticka en knäpptröja till sonen av. Jag köpte det på Nya Zeeland för många år sedan men det har bara blivit liggande. Då jag nu har insett hur dåligt fleece är för miljön när man tvättar det så vill jag hellre att sonen har en ulltröja under jackan på dagis. 

Dock vill jag inte köpa ny ull heller eftersom fåren ofta inte behandlas bra (ibland helt fruktansvärt). Lösning än så länge får bli att sonen får använda sina fleecekläder tills han vuxit ur dem. Sen den tröja som mamma ska sticka samt byxor som jag tänker sy av ulltröjor jag själv har haft som från början är köpta på loppis. Inte idealt men så bra jag kan komma känner jag...

Jag tömde ut min knappsamling för att leta efter passande knappar att också skicka med till tröjan. Som en godispåse med fina färger men till brunt tänker jag lite mindre färggranna knappar- se bilderna längre ner. Nu gäller det bara att komma ihåg var påsen med de utvalda har tagit vägen. Om mamma har fått den eller om jag har lagt den på något "bra" ställe...

Fina blommiga saxen och fina retro loppisfyndade knapparna.

Det finns så SJUKT mycket knappar på loppis- alla de vita köpte jag till ett projekt på högskolan som aldrig blev av.

De är jättefina men jag undrar om jag någonsin kommer hinna använda mig av alla nu när de inte blev smycken.

Jag har börjat lägga knappar färgmatchat i barnmatsburkar så som min mormor hade när jag var liten.

Så här med en av varje kanske?

Eller de likadana grönaktiga till vänster?

Sj-knappar i metall kanske?

Jag plockade ner alla dessa i en påse till mamma så får hon själv välja- när jag kommer på var jag la påsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar