onsdag 6 april 2016


Fortsätter rensa ur hobbyrummet.



Utrensade burkar.

Jag fortsätter rensa i hobbyrummet. Det går faktiskt riktigt bra måste jag säga. Det märks fortfarande ingen skillnad i själva hobbyrummet men om jag fortsätter att gallra ur i samma takt så kommer det snart vara lite luftigare där nere. 

Jag har så mycket saker. Många fina saker som jag egentligen inte vill göra mig av med. Speciellt inte till lägre pris än jag köpt dem för. Men det är bara att inse att jag inte kommer ha användning för alla dessa burkar- plus någon kartong full som jag tror står på vinden. Så det utanför lådan såldes idag och det inuti fick stanna. Inte för att jag heller har användning för de som jag behöll. Jag spar dock allt som tar emot lite extra till nästa rensningsomgång då det kanske går lite lättare.

Jag försöker också sälja av allt på en gång. Det jag rensade ur igår och idag har jag fotat och lagt ut annonser på. Allt är såklart inte sålt men på väg. Och blir det inte sålt så får det lämnas till välgörenhet när det börjar bli för fullt i högarna som ska iväg. 

När jag väl lagt ut en annons är det lättare att sänka priset eller skänka iväg saker. Askarna tänkte jag tex sälja för 10:- styck. Nu blev de sålda för ungefär halva priset efter prutning och det känns ok. Om någon dock hade sagt från början att jag skulle få 5:- per burk som jag rensade så hade jag nog sparat de flesta eftersom jag tycker att de är värda mycket mer än så. När jag väl har satt det är i rullning så är det dock lättare. 

Idag har jag på det sättet blivit av med en lampa och en hel kasse burkar och samtidigt gått 200:- plus. Inte jämfört med inköpspris kanske men jämfört med att sakerna bara ligger i vägen i hobbyrummet. Skulle jag ångra mig kan jag kanske köpa tillbaka några av askarna också för han som köpte dem köper tydligen in för att stå på loppis och sälja sen! Det finns de som är värre än mig! Kanske en bra kontakt att ha vid fortsatt rensande dock.

Många fina fast onödiga askar fick flytta idag.

Jättefina askar- speciellt så här i ett stilleben men nu får jag spara bilden istället för alla askarna i sig.
Kassen som nyss åkte iväg. Det svider men det är nog bra terapi för mig.
Samtidigt hittade jag "nya" förvaringsburkar till matrester som såklart fick stanna.

Mycket av det jag rensar ser ut så här.

Det blir lite extra motigt när det ser ut så här när jag rensar. Det på bilden kommer exempelvis från en kasse med material som jag har plockat ihop för att dekorera en tröja. För många år sedan. Det har inte blivit av och istället har det blivit en enda röra av annars fullt användbart material. Lusten att bara kasta allt är stor men jag är för snål för det så nu är detta sorterat och placerat med respektive kompisar i hobbyrummet.

Dagens skörd.

Utrensat idag- massa shorts, tomma gratulationskort och kuvert, massa smycken och krafs samt en retro plåtburk.
Plåtburken är jättefin men jag har jättemånga och denna kan jag kanske få lite bättre betalt än 10:- för.

Lätt men svårt ändå.

Det gick lätt att rensa ur detta men sen stod jag länge med en av broscherna och funderade på att flytta tillbaka den. Jag har dock VÄLDIGT måna broscher och har den inte blivit använd på flera år så varför skulle den bli det nu. Jag försöker vara hård med mig själv. Det som jag har rensat ut det har jag rensat ut.

Kjol sydd av stuvbitar.

Denna fick stanna. Jag sydde den av olika småbitar när jag gick på folkhögskola. Jag gillar den fortfarande. Den behöver lagas lite vid fickan och jag ska sy ihop den under knapparna fram. Sen får vi se om den blir använda. Annars är det ändå ganska mycket nostalgi i den så den var värd att klara sig genom nålsögat denna gång. Jag kommer visa mer av den i ett separat inlägg då den kanske kan inspirera till återbruk och att använda småbitar.

Blandad kompott med sånt som fick åka och stanna.

Pappershalsbandet vet jag inte om jag någonsin har använt men det är en suverän idé. Tyvärr inte min. Jag kommer skriva mer om det i ett senare inlägg.
Halsband av filt.

De här halsbandet har jag klippt ur ett tallriksunderlägg i grön filt. Jag blev inspirerad av något och tycker fortfarande att detta är snyggt. Det fick stanna även om jag vet att jag inte kommer använda det som halsband. Det känns som att det kan vara fint som någon slags dekoration. Får se vad det kan återbrukas som...

Närbild på halsbandet med fåglar och blad i filt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar