måndag 25 april 2016


Gräsklipp, nässelvatten och löktrav.



"Smygfotat" i en odlingsbok hos svärmor.

Jag fick nyss ett mail från "Dags Att Plocka" om löktrav. Läs deras inlägg här. Den låter ju jättegod med sin smak av vitlök och senap. Kanske ska veckans joggingturer gå någonstans där jag kan leta efter dessa.

Mailet om löktrav fick mig också att minnas alla dessa bilder som jag fotade av ur en bok/tidskrift hos svärmor för ett tag sedan. Jag tror att hon har köpt den på biblioteket när de rensat ur- bild på den finns längst ner.

Många bra tips. Som det om att plantera i sand och gräsklipp som den här mannen har kommit på. Jag vet inte om vi kommer gå så långt men vi kan ju absolut använda gräsklippet till att gödsla i våra pallkragar med. Om inte trädgårdsmästarfarbrorn märkt någon försämring av sin gräsmatta av att avlägsna gräsklippet så kommer nog inte vi heller göra det.

Det ser lite läskigt ut gräset när det legat och gottat till sig- luktar nog likvärdigt.

Vi har ju inte så stor gräsmatta så vi kanske också får samla på oss lite på någon ängsmark...

Nässelvatten att gödsla med.

Klassiskt tips som min mormor alltid gör och som vi nog kommer använda oss av också. Vi har ju faktiskt brännässlor som växer under trappan på baksidan- inte så att det räcker till någon hink men de kan ju få ligga i vattentunnan iallafall.

Så romantiskt beskrivet om att plocka maskrosor.

Jag är ändå skeptisk och tänker att de är för beska. Trots stora ansträngningar med att få bort dem från baksidan så har vi massor som lever där och jag kan väl ge dem några försök till. Kanske de allra nyaste spädaste bladen kan vara goda- för gödsla dem tänker jag iallafall inte.

Löktrav som jag ska försöka hitta.

Låter jättegott och kanske kan man gräva upp och plantera några i trädgården om man hittar...

Boken/tidskriften som jag snott alla bilder och tips från.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar