tisdag 26 april 2016


Jag har ett högre koldioxidutsläpp än medelsvensken!!



Om ogräs i Icas tidning Buffé.

Det känns roligt varje gång jag läser om saker som visar att jag ligger rätt i tiden. Eller som visar att den stora massan också är intresserad av att äta vegetariskt och ta till vara på de ogräs som naturen har att erbjuda. Så tolkar jag det när en så bred tidning som Icas Buffé skriver om detta. Det är inte en tidning riktad till vegetarianer eller speciellt miljömedvetna människor utan till alla (med Icakort). Jag får lite hopp om framtiden.

Jag fick däremot inte alls hopp om framtiden när jag gjorde det test som det skrivs om i artikeln på bilderna längst ner. Ett test där man kan räkna ut sitt koldioxidfotavtryck på WWFs sida. Länken till testet finns här.

Jag fick högre koldioxidutsläpp än medelsvensken!! Det är såklart bra om andra gör mindre avtryck än oss. Jag tycker dock att vi kämpar för att vara miljömedvetna (utom då vi flyger på semester jag vet). Jag blev väldigt förvånad och nästan chockad. Det känns som om testet är missvisande eller annars har jag en väldigt felaktig bild av hur vi själva lever. Jag hade nästan ingen klimatpåverkan med konsumtion eller min mat. Lite högre med resor (flyg plus stor bil som vi tankar bensin även om vi inte använder den så mycket). 

Det som var mest förvånande var dock att det största avtrycket gör jag genom boendet! Jag fick kryssa i rutan för boende över 140 kvm. Jag räknade med källaren där vi också har garage eftersom vi värmer upp källaren. Det räknas väl egentligen som biyta men det kändes som att fuska. "Större än 140kvm" var dock det största man kunde välja. Vi som bor mindre än de flesta vi känner. Sambons förra arbetskamrater som kallade vårt hus för lägenhet för att det är så litet och sitter ihop med grannarnas. Det känns jättekonstigt att vi som bor så litet och har uppvärmning med fjärrvärme ska hamna så dåligt till. Nästan alla vi känner bor i större villor (och använder en eller två bilar mycket mer). Kanske är det ganska insnöat av mig dock för de flesta i Sverige kanske bor i lägenhet. Det bor ju faktiskt väldigt många i storstäderna... Där vore det väl rena lyxen att bo tre personer på 140kvm.

Jag har läst lite mer nu och över 2 ton står det att man kan minska sitt koldioxidutsläpp per år genom att välja grön el. Jag tror inte vi kommer upp i så mycket eftersom vi inte använder så väldigt mycket el. Kanske nåt att tänka på dock. Vi kör det standardalternativ som finns här.

Av frågorna kan man också förstå att man borde införskaffa treglasfönster, extra väggisolering, sänka sin inomhustemperatur osv. Temperaturen kan jag gå med på med det andra innebär ju extra konsumtion. Lönar det sig verkligen för klimatet? Det är inte aktuellt iallafall då vi precis för ett par år sedan har målat och fixat alla fönster. De får absolut hänga med nu tills de blir flagnade igen.

Jaja det ska bli intressant att se om jag får svar från WWF. Jag mailade dem för att höra om testet verkligen är rättvisande och vad vi då borde göra för att leva bättre. Jag vill inte göra så stort klimatavtryck- jag vill dock inte heller flytta till lägenhet. Det är dyrare och vi kommer inte lika lätt kunna odla som vi nu vill. Plus att jag trivs så himla bra här.

I Buffétidningen fanns iallafall också denna notis som ger hopp.

Jag börjar oroa mig lite för vad sambon ska äta denna grillsäsong när vi slutat med kött. Själv säger han att han tycker om majskolvar... Jag tror att det kommer bli mycket halloumiost även om vi på sikt väl bör fasa ut den också. Ost är absolut det svåraste att veganisera bort även om jag faktiskt inte är någon ostfantast utan håller mig till halloumi och hushållsost.

Cykla mer kan jag absolut göra men det där med hyresfemma väljer jag nog bort- förlåt klimatet.

Från 10 ton till 4 ton.

Siffrorna här i texten stämmer inte med de i testet jag gjorde. Där står det att medelvärdet för svenskens koldioxidutsläpp ligger på 8,37. Jag fick själv 9,54- usch. 2,58 planeter skulle det gå åt om alla levde som mig! Jag bara bävar för hur många som skulle gå åt om alla levde som jag gjorde för några år sedan när jag reste så mycket. Fast då bodde jag ju i lägenhet och ägde ingen bil så kanske gick det jämt ut...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar