måndag 25 maj 2015


Förskolans dag i retro klänning, virkad fluga och matchande mintgröna basketskor.



gul kappa spets grön klänning retro gula strumpbyxor sommar förskolans dag
Dagens outfit förskolans dag.

Förra veckan var det förskolans dag på sonens dagis. Vi passade på att klä upp oss lite. Mamma i klänning gissar 70-tal från Emaus 60.- och jacka köpt i Kina 2012. Många av tjejerna där hade så fina jackor men det var som turist svårt att hitta någon till salu. Gula strumpbyxor köpte jag fem likadana par när det var halva reapriset på Lindex för nåt år sedan. Så himla snygg färg så lika bra att passa på eftersom jag har en tendens att ha sönder dem direkt...
mintgröna converse kopia basket känga gula strumpbyxor glitter paljetter mor son
Mamma-son matchning av skor.

Sonens köpta på Ornäs barnloppis 20.-  Mina köpta nya i Stockholm för flera år sedan. Börjar bli för slitna men gillar färgen så de får gå iallafall ett år till...
virkad fluga ljus grön lime piké förskolans dag
Virkad fluga.

Så himla snygg fluga som jag hittade bild på och beställde av min mamma som är duktig på att virka och sticka. Sonen och sambon fick en varsin i denna gröna samt varsin i turkos så vi får se om det blir pappa-son matchning på kalas framöver...
virkad fluga ljus grön lime piké förskolans dag grå jeans mintgrön turkos tröja hemmasydd återbruk glittriga skor retro
Dagens outfit sonen förskolans dag.

Jeansen faktiskt köpta nya, piké 10.- Emaus, knäpptröjan som snart är för liten har jag sytt av en vuxentröja köpt på röda korset när de hade tokrea med 70 procent rabatt. Händer faktiskt ganska ofta här i Borlänge. Och då GÅR det ju inte att låta bli att köpa en kasse full...
tröja återbruk liten av stor loppis sömnad hemmasydd gör om sy
Omsydd damtröja.

Jag vände tyget ut och in då den var lite noppig. Annars är det lätt att hyvla bort noppor med en rakhyvel. Knappar köpta på Emaus. Liten namnlapp som jag screentryckte många av när jag gick på folkhögskola. Tycker att det höjer plagget med en sån lapp även om det på mina bara står mitt namn. När jag sydde denna tröja hade jag ingen fungerande symaskin med stretchsöm utan jag sydde med vanlig raksöm. Den har därför spruckit i flera sömmar och snart har jag nog lagat alla sömmar för hand...

tröja tröjor återbruk liten av stor loppis sömnad hemmasydd gör om sy
Tröjor till sonen av vuxentröjor.

Flera tröjor jag sytt om av vuxentröjor. De som från början haft knäppning har jag utnyttjat den när jag klippt ut den nya tröjan. Perfekt sätt att ge nytt liv till tröjor man vuxit ur eller tröttnat på.

tröja återbruk liten av stor loppis sömnad hemmasydd gör om sy
En av mina favoriter sydd av tröja jag köpte på loppis till sambon men som var för liten. Sydd för hand också under perioden då jag inte hade symaskin med stretchsöm. Kan man ställa stygnbredden på maskinen kan man använda smal sicksack men annars tar det faktiskt inte så lång tid att sy för hand heller. Och ganska mysigt är det också.

tröja återbruk liten av stor loppis sömnad hemmasydd gör om sy
Denna är också sydd för hand av en lammullströja som jag hade i övre tonåren. En av mina favoriter men inte sonens då den är lite stickig...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar