fredag 29 maj 2015


Barnarbetade blomkrukor och disktrasor.



blomma kruka jord hemmajord bricka retro målad gräs sommar sol
Mors dag

På söndag är det mors dag. Min mamma, mormor och svärmor ska få blomkrukor som sonen har gjort. Jag såg idén i en bok med pyssel man kan göra med barn. Vårt resultat blev ju helt annorlunda men en smart idé att återanvända mjölkförpackningar som ju tål vätska. Jag klippte kanterna i olika former. Sedan fick sonen måla med akrylfärg, glitter samt sätta på klistermärken och pynt som jag har massor av i mina lådor. Så helt gratis presenter alltså och säkert jätte uppskattade som allt annat som barnbarnen har gjort. I krukorna planterade vi hemliga blandade frön samt lite blommor från landet. Just blombiten ser lite skräpig ut men finare än bara jord...


blomkruka mjölkförpackning hemmagjord klistermärken målad dekorerad barn pyssel present
Närbild blomkruka

Jag hade ju tänkt mig att färgen skulle täcka hela förpackningen men bra att släppa kontrollen lite och låta sonen måla som han vill. Tycker att resultatet blev jättebra. Fick dock göras i omgångar om tre dagar. Hans tålamodspann är inte så långt så vi målade en dag, hade på glitter en dag och klistrade en dag.

blomkruka blomkrukor mjölkförpackning hemmagjord klistermärken målad dekorerad barn pyssel present
Mjölk och krossade tomater

Just då hade vi inte så många mjölkförpackningar i källsorteringen så det fick bli krukor av förpackningar till krossade tomater också. Lite små så nästa gång får vi nog planera i förväg och spara ihop större förpackningar.

ljuslykta glasburk glasfärg målad klistermärken present
Ljuslykta

Gratis barnarbetskraft går att använda till mycket. I julas gjorde sonen ljuslyktor av glasburkar. Målade med glasfärg samt klistrade klistermärken.  Sen stoppade vi i ett värmeljus. När min systerdotter var yngre gjorde jag nästan samma med henne men då smälte vi gamla ljusstumpar och fyllde burkarna med stearinet så att det blev ljuslyktor på det viset. Men kände att sonen än så länge är för liten för flytande stearin...

textiltryck textil färg disktrasa handavtryck hand målad
Disktrasa

Sonen gjorde också disktrasor i julas. Köpte vanliga enfärgade i flerpack i matvarubutiken. Finns även vita på panduro som jag använt tidigare men de är ju lite dyrare. Han målade med textilfärg som fixeras med värme. Går utmärkt att använda i vatten och även att tvätta och återanvända. Det är ju samma färg som man trycker kläder med. Jag har kvar färg hemma efter att jag köpte ett screentryck set när jag gick på folkhögskola för många år sedan. Håller sig bra i kylskåpet. Annars finns det liknande färg på exempelvis panduro där den glittriga färgen kommer från.


textiltryck textil färg disktrasa målad hand handavtryck
Handavtryck

När det han målat hade torkat gjorde vi handavtryck för att det skulle bli ännu mer personligt

. Tycker det är bra att ge bort saker som kan användas och slitas ut. Vill inte att någon ska känna sig tvungen att ha en massa extra prydnadssaker på hyllan. Sonens gammelfarfar har dock satt sin disktrasa på kylskåpet och säger att den är konst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar