lördag 20 juni 2015




Midsommarklädda i retro klänning, hemsydda masbyxor och broderad tröja.



dagens outfit midsommar tröja broderi floda hemmasydd blommig klänning retro 60-tal emaus loppis rött halsband gula strumpbyxor
Dagens outfit midsommar

Då var vi hemma igen efter midsommarfirandet. Innan vi åkte hemifrån igår hann jag fota lite medan det var fint väder. Hade uppehåll förutom några skurar under resten av dagen också. Det får väl anses som fint midsommarväder- så vi är nöjda.... Jag bär en klänning som jag har köpt på Emaus för 60.- och gissar är 60-tal. Har använt den ett par gånger och tycker att den är jättefin. Dock lite väl hög i halsen och tight i ärmhålen så vi får se om jag behåller den. Denna typ av klänningar kan man dock alltid chansa och köpa om man hittar dem billigt på lokala second hand butiker. Visar det sig att man inte trivs i den så går det att sälja vidare den för mycket mer än man köpte den för.

Tröjan är den jag visat innan med floda inspirerat broderi på bröstet och ryggen. Halsband loppis, minns inte pris men brukar ligga kring 20.- , strumpbyxorna har ta i trä hängt med några år.

dagens outfit midsommar tröja broderi floda hemmasydd blommig klänning retro 60-tal emaus loppis rött halsband blomsterkrans hemmagjord handgjord tygblommor
Krans

Kransen jag gjorde förra veckan passade perfekt. Hade känts mera äkta med en av äkta blommor men denna kommer jag kunna använda i många år, även de år då det är lite dåligt med midsommarblomster....


midsommar gula strumpbyxor vita träskor kurbits nusnäs gräs blommig klänning retro 60-tal
Träskor med kurbits

Strumpbyxorna i snyggaste färgen som passar perfekt i nyans till midsommarfirande. Tror att de är från Lindex eller Indiska.Träskor från Nusnäs. Köpta nya och dyra men har använts flitigt och får hänga med fortfarande trots att de har hunnit gå sönder i skinnet vid tån. Har fortfarande inte lagat mina svarta med kurbits köpta mycket billigare på loppis. På dem har gummisulan lossnat och behöver lite lim. Men sånt kan tydligen ta flera år för mig att få till....


midsommar masdräkt kulldräkt folkdräkt folklore lackskor masbyxor gula knätofs svart väst prästkragar gräs
Sonens outfit midsommar

Sonen har hemmasydda masbyxor i mjukistyg. Sydde dem innan han ens var född av en huvtröja som jag själv använt tidigare. Knapparna är från loppis. Bandet är sånt dalaband som går att köpa i sybehörsbutik. Jag har dock nu köpt på mig en stor bunt på loppis till kommande projekt. Bollarna har jag gjort själv av bomullsgarn. Lindat runt cirklar i kartong så som man gjorde på lekis när man var liten. Skorna har jag visat tidigare 20.- på lokal säljsida för barnkläder. Västen är en äkta masväst som min morbror haft när han var liten. Tror att min mormor sytt den. När sonen blir större har han äkta byxor och skjortor till också. Känns dock bra med mjukisvariant nu så att det inte gör så mycket om han lortar ner sig. Skönare att busa runt i också.

midsommar masdräkt kulldräkt folkdräkt folklore lackskor masbyxor gula knätofs svart väst prästkragar gräs mössa tofs retro
Knätofs

Vår lilla mas bakifrån.


midsommar masdräkt kulldräkt folkdräkt folklore knätofs svart väst gräs mössa tofs retro
Mössa masdräkt

Mössan är också kvar från min morbror. Och den fick till skillnad från kransen sitta på större delen av firandet.

midsommar krans midsommarkrans tygblommor hemmagjord handgjord regn regnjacka mas mössa folkdräkt dansbana
Regn

Emellanåt kom regnskurarna och kransen fick sitta utanpå regnjackan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar