lördag 20 juni 2015


Hemmasydda masbyxor av återbrukad huvtröja.


masbyxor gula knytning knappar mässing metall folkdräkt folklore
Masbyxor närbild

Här kommer närbild på masbyxorna. Linningen med snodd är sparad från huvans dragskokanal på huvtröjan jag slaktade. Framstycket med ficköppningar är övre delen av huvtröjan.  Knapparna second hand och kan mycket väl ha kommit från ett par masbyxor från början.


masbyxor gula knätofs hemmagjord bollar hemslöjd band dalarna leksand folkdräkt folklore
Knätofs närbild

Bollarna och bandet i närbild. Här syns också skicket på byxorna efter en dags användning av sonen. Perfekt att bara kunna slänga i maskinen istället för att handtvätta äkta vara. Inspirationen till byxorna är från äkta masbyxor som är vanligt på midsommarfirande här i Dalarna. Har också inspirerats av Emy littles kollektion Lilla dalom, Dock tycker jag att de byxorna är lite för enkla med få detaljer samt såklart lite mastiga i priset för mig som kan sy och pyssla lite själv. Dessa hemmagjorda kostade max 20-30.- för knappar på second hand och nytt band.


masbyxor gula knätofs hemmagjord bollar hemslöjd band dalarna leksand folkdräkt folklore lackskor träskor kurbits röda strumpbyxor
Förra midsommar

Dessa byxor användes också förra midsommar. Jag använde från början ett par byxor i stl 74 som mall men då sonen är ett smalt barn så var de alldeles för stora första året och passade istället utmärkt år två och tre. Jag sydde också ett par mindre i liknande stil till hans namngivning. Kan visa dessa vid senare tillfälle. På bilden har jag svarta träskor med kurbits som jag målat själv. Jag har ett par äkta likadana som jag köpt på loppis men som behöver lagas. Dessa målade jag på ett par helsvarta till sambon då jag tycker att det är extremt snyggt med just kurbits-träskor på killar också. Det tycker inte han.... Som tur har vi nästan samma storlek så jag kunde låna dessa.

masbyxor gula knätofs hemmagjord bollar hemslöjd band dalarna leksand folkdräkt folklore lackskor
Lackskor

När jag var liten hade min bror lackskor till sin masdräkt så det har sonen också fått haft. Dessa skor köpte jag för 10.- på loppis. Dock utan snören som jag köpte till på Emaus för säkert 10.- också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar