fredag 19 juni 2015

glad midsommar majstång midsommarstång filt svenska flaggan blågul
Glad midsommar

Börjar med en midsommarhälsning med denna lilla midsommarstång. Hempysslad tror jag av bland annat trä och filt. Köpte den på ta till vara för 1.- Den virkade duken fick jag av mormor. Hon vann den på någon PRO aktivitet och tänkte på mig då jag har en annan liknande gul duk som jag också köpt för 1.- på ta till vara.

Nedan funderingar om förskoleavgiften.


räkning dagis förskola
Dagisavgift

Läste i en artikel för några dagar sedan att man får betala högsta avgiften för förskola om man som föräldrar sammanlagt tjänar 42000.- per månad. Jag reagerade på summan eftersom vi alltid betalat maxbeloppet trots att vi när jag var arbetslös tjänade betydligt mindre. Nu sommarjobbar ju jag men då är sambon föräldraledig istället så inte nu heller hamnar vi över 42000.- per månad. Så jag ringde kommunen och frågade. Man är tydligen själv skyldig att anmäla förändringar i sin inkomst. Mannen jag pratade med förklarade dock att det inte blir så stor skillnad på avgiften. I förrgår fick vi en betalningsavi där de ändrat beloppet för denna månad till 1110.- istället för 1260.- Stämmer ju att det inte är så stor skillnad om det bara gällde en månad. Jag har fått hem en blankett att fylla i så får vi se om vi kan få tillbaka retroaktivt för de månader vi betalat för mycket. Det skulle isåfall bli 900.- och för mig är det helt klart värt att fylla i en blankett för.

Till hösten kommer sonen dock gå på dagis helt gratis. Jag vet inte om det fungerar lika i alla kommuner men i vår får barnen gå på förskola helt gratis 15h per vecka från att de fyller 3 år. Allmän förskola kallas det. Tre timmar per dag fem dagar i veckan är det som gäller samt inga måltider. För oss blir det knappt någon skillnad. När jag var arbetslös gick sonen också 15h per vecka. Dock fördelat på tre dagar så att han var där lite längre per dag och fick äta lunch där. Han är dock kinkig med maten och åt knappt där. Jag fick göra lunch till honom direkt vi kom hem från dagis varje dag iallafall. Så alltså knappt någon skillnad för oss om han går denna gratis allmänna förskola till hösten. Dock 15120.- skillnad per år  i pris- eller 13212.- skillnad med vår nu nya lägre avgift.

Får jag förlängt jobb på pappersbruket så behöver sonen dock drygt 20h i snitt per vecka. Men förhoppningsvis kan gammelmormor och gammelmorfar täcka upp för felande timmar. För vi tycker också att 15h i veckan på förskola är väldigt lagom för ett barn. Lagom tid att anpassa sig till att vara i grupp inför skolstart längre fram. Tid att leka med andra barn och  lära sig andra saker än hemma. Det är det vi vill få ut av förskolan, inte ha den som någon slags förvaring hela dagarna. Största delen av tiden vill vi själva vara med vårt barn. Vi vill att det ska vara vi och inte förskolepedagogerna som får uppleva alla roliga och söta saker som sonen gör varje dag. Detta är planen och idealet- får jag ett dagtidsjobb får vi dock tänka om och hitta andra lösningar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar