söndag 21 juni 2015


Klippa håret själv och pyjamas av morfars skjorta.


klippning hår sax effileringsax perstorp klippa
Klippning

Igår klippte jag sonens hår igen. Med vanlig sax och denna som "suddar ut" konturerna lite...

klippning hår sax effileringsax klippa pyjamas blå rutig morfars skjorta
Nyklippt

Är själv nöjd med resultatet. Såklart inte perfekt men det tycker jag inte att det har varit när han blivit klippt hos frisör heller. Så länge jag inte ser skillnad och varken sonen eller sambon klagar så ser jag ingen anledning till att betala för klippning. När han blir äldre och vill ha den lyxiga känslan av att bli ompysslad hos frisören så ska jag unna honom det. Än så länge är han nog mer än nöjd att få håret klippt framför tecknat när han som minst anar det...

På sig har han en pyjamas som jag sytt av min morfars avlagda skjorta. Se bilden nedan.

pyjamas blå rutig morfars skjorta återbruk hemmasydd skötbord
Pyjamas av gammelmorfars skjorta.

Jag har sagt till min mormor att istället för att lämna gamla saker och kläder till Emaus eller elda upp dem i öppna spisen så kan hon lämna dem till mig. Det har förr om åren eldats både gummistövlar och annat. Jag går gärna igenom och själv skänker vidare det jag inte vill ha. Förutom miljöaspekten vet jag att det gömmer sig guldklimpar som retro handdukar och påslakan etc i skåpen. Vore så synd att få höra sen "Jaha den har jag kastat för länge sen"

Hittills har det dock inte kommit några sådana guldklimpar i påsarna från henne. Denna skjorta är bästa kapet än så länge. Den blev hur söt som helst som pyjamas till sonen. En riktig favorit nu. Blå är inte min färg men jag får lov att inse att sonen verkligen passar i ljusblått. Och den känns förstås extra mysig för att det är min morfars skjorta. Och för att den är så sliten att den är alldeles mjuk. Min morfar slänger inte kläder i första taget. Denna var trasig i manchetter och på armbågarna. Kragen var också väldigt sliten men genom att klippa den mindre och ta bort de mest nötta partierna så gick också den att rädda.

Att sy en sån här pyjamas är lätt och går fort. Jag lade en pyjamas som sonen redan har ovanpå skjortan och klippte runt om fast med extra rymd eftersom den skjortan inte är stretchig. Jag klippte ärmhål och ärmar med rundade kullar vilket jag tycker blir finare men det går ju att skippa om man tycker att det är svårt eller vill jobba snabbare. Säkert går det att använda kragen som den är också men jag klippte nytt hål för halsringning och förminskade kragen. Jag tänker att den skulle bli alldeles för stor i halsringningen annars. Förlängde också benen lite med raka remsor samt satte en kil i grenen som det brukar vara på kläder till blöjbarn.

Vi är jättenöjda med denna och sambon erbjöd mig att få sy fler av skjortor som han inte längre använder. Tunna bomullsskjortor blir ju perfekta pyjamaser för varma sommarnätter och flanellskjortor eller andra tjockare blir mysiga pyjamaser till vintern. Får se hur länge sonen vill sova i pyjamas bara. Han har alltid vägrat täcke så jag vill gärna att han har hel pyjamas på sig för att inte behöva frysa under natten. Eller för att jag inte ska behöva känna mig frusen när jag tittar på honom.... Nu när han gått upp i storlek så är det inte längre lätt att hitta pyjamaser som inte är tvådelade. Denna skjortvariant är dock lösningen på det problemet nåt år framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar