tisdag 21 juli 2015

Regnställ didriksson grönt cykelstol cykel regn
Gårdagens outfit sonen

Igår besökte jag och sonen vänner som jag inte träffat på länge. Vi umgicks mycket när vi var yngre men nu var det länge sen. Ändå hade vi kommit fram till samma livsfilosofi vad gäller att leva billigt för att ha råd att vara tillsammans mer. Det var jätteskönt att prata med andra som tänker lika och inte tycker att man är konstig eller säger att det är omöjligt. Dessa vänner är en familj på två vuxna och tre barn som lever på en 75% lön. Så jo det GÅR. Så det är inte alls orimligt att vår familj på två vuxna och ett barn kommer kunna leva på två 50%  löner eller liknande.  Skönt, inspirerande och en allmänt trevlig dag.

Och jätteduktiga var vi som cyklade dit i regnet. Inte jättelångt men att ens tänka tanken att cykla när det regnade tycker jag var duktigt. Men sonen gillar att åka cykel och det var ett varmt sommarregn så det gick hur bra som helst. På så vis kom också hans snygga regnställ från Didriksson till mer användning. Köpt på tradera för länge sedan för att jag gillade färgen. Men nu ivuxet och snart urvuxet. Stövlarna också köpta begagnade för 40.- på Emaus. Cykelsitsen tror jag att jag gav så mycket som 200.- för på loppis. En ställbar variant som behövdes eftersom vi började cykla med honom när han var så liten. Det priset låter mastigt men vi hade tittat på en ny likadan i cykelaffären för runt 800.- Nu har jag köpt en till sits för bara 10.- på ta till vara som är tänkt att sitta på sambons cykel. Ena fotplattan saknas men annars fungerande. Vi har inte köpt hjälmar eller bilstolar begagnade men det kändes inte som om det fanns någon större säkerhetsrisk med att köpa en begagnad cykelsits.

recept gratis tidningsurklipp
Recept

För någon dag sedan frågade min svägerska om jag ville köpa en vegetarisk kokbok. Jag är vegetarian men inte de så det gladde mig förstås att de ville laga mer vegetariskt. Det var något erbjudande om man köpte två istället för en kokbok. Jag avböjde dock. Bilden ovan visar vår överfulla låda med urklippta recept. Både jag och min mormor klipper ur intressanta recept i tidningar och reklam. Det börjar komma fler vegetariska recept men annars kan man ofta lätt byta ut ex kyckling mot qourn. Så vi har många gratisrecept att jobba oss igenom innan någon kokbok behöver köpas. Dessutom tycker jag att bästa sättet att få in nya maträtter är att börja laga sånt som man blir bjuden på och på så vis vet är gott. Det är ju jättetråkigt att stå och krångla med ett nytt recept och så blir maten inte så god som man föreställt sig. Även om det i vår familj nästan enbart är sambon som lagar mat...

Svägerskan hade dock ett jättebra tips som jag inte tänkt på. Hon brukar låna kokböcker på biblioteket för att se om de är bra. Och hittar hon bara enstaka bra recept så kopierar hon dem istället för att köpa boken. Det ska jag absolut anamma vid behov. Jag har ju lånat det mesta på biblioteket men kokböcker har aldrig fallit mig in.

nagellack aceton fönster lampa
Nagellack

Vi målade naglarna här hemma och det gick inte att få ur mer ur flaskan. Nagellacket var lite torrt och penseln nådde inte till det som fanns i botten och längs kanterna. Jag testade att hälla i lite lite aceton som vi på min tid använde som nagellacksborttagning. Jag har en flaska i skåpet kvar sedan ett projekt där jag gjorde textiltryck med aceton. Minns inte vilken typ av utskrift man använde om det var laser eller bläckstråleutskrift. Man lägger den iallafall bara på ett tyg och blöter med aceton så överförs bilden från papperet till tyget.

Acetonet fungerade också bra att lösa upp nagellacket med och nu kan det användas många gånger till om inte acetonet hinner avdunsta till nästa användning. Tänker att det är det som kan vara risken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar