onsdag 30 september 2015


Min samling pimpade välkomstbonader.



Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal välkommen god vän
Min samling med broderade välkomstbonader.

Dessa är alla broderier köpta second hand som jag har dekorerat med lite extra färg. Jag vill sätta upp dem på trappan bredvid ytterdörren. Problemet är att jag tänker att de skulle vara snyggast med mintgrön bakgrund. Det var just den färgen min vän hade på väggen där hon satte sin välkommen bonad som har inspirerat mig till detta. Vi har dock gula väggar vilket känns glatt och fint men inte lika snygg kontrast till dessa. Nästa år får nog bli året när jag testar att sätta upp dem iallafall. Får se om det måste målas mintgrönt och får se om jag hinner sy färdigt också den bonad jag köpte på loppis idag.

Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal
Den första.

Alltihop började med denna bonad som jag fick i present av samma vän som själv hade en bonad på sin mintgröna vägg. Mitt födelsedatum och verklig dalakänsla på den. Dock för brun för mig så jag började pimpa den lite med egna tillbroderade färger. Här är den nästan original med bara knallgröna tillägg. Närbilder på det färdiga resultatet finns nedan.

Jag förstår att många kanske tycker att jag förstör originaluttrycket och den äkta 70-tals känslan. Och visst är det lite som att börja måla egen färg på en oljemålning man köpt. Men jag har inte dåligt samvete. Dessa är inte så populära på loppis och kanske inte skulle bevaras alls om inte jag gjorde det. Inbillar jag mig för att jag tycker att det är så roligt att brodera på dem. Lite som att färga i en målarbok. Så snyggt med korsstygnsbroderier men ganska tidskrävande att göra. Att bara pimpa ett broderi så här går ganska fort och supersnyggt tycker jag att det blir.
Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal
Snyggt retro men murrigt brun.


Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal
Lite rosa och limegrönt lyser upp.


Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal
Närbild kurbitsblomma.
Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal
Närbild ros dekorerad med rosa.

Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal god vän
Närbild orange bonad.

Denna var den dyraste som jag köpte på tradera för ca 70.- Den var grå och orange i orginal men nu lite mera färgglad.


Broderi bonad korsstygn dalarna kurbits blommor retro 70-tal blomma sol
Senaste tillskottet hade inga rosa eller knallgröna nyanser i original.

2 kommentarer:

  1. Med inspiration från den bästa. Tack så mycket Solveig. Har inte fått aviseringar om några kommentarer på min blogg. Hittade dem nu sådär över en månad senare...

    SvaraRadera