fredag 30 oktober 2015

halloween maskerad spöke hemmagjort lakan
Spöke.

Sonen gillar läskiga grejer. Vi hade läst en saga där Kalle Ankas brorsbarn klätt ut sig till först fladdermöss och sen utanpå till ett spöke, Sonen ville göra likadant. Jag klippte två hål i ett lakan och han hade en spökdräkt. Ett par sekunders arbete. Underlakan säljs för 20.- på lokala second hand så dyrt behöver det inte heller bli.
halloween maskerad fladdermus svart vingar mössa öron sytt
Fladdermusdräkt.

Den tog lite längre tid och lite fundering att få till. Vingarna klippte jag till med rå kant av svart lakansväv som jag hade hemma. Ett tyg med dålig kvalitet som jag tidigare sytt av men som trasats sönder vid många tvättar. Perfekt att använda till en sån här dräkt som säkert inte kommer behöva tvättas alls. I nacken sydde jag fast en svart mössa som jag sytt fast öron på.

halloween maskerad fladdermus svart vingar mössa öron sytt villervalla randig retro soffa blommig
Fladdrande vingar.

Sydde på band längst ner på vingarna att knyta runt armen så att de följer med och fladdrar här han rör på armarna. Funderar på att sy fast ett till knytband högre upp på armen också. OM sonen tänker använda dräkten. När den var klar har han nämligen inte velat ha den på sig- utom de här två gångerna när jag tjatat mig till att iallafall få se den på. Men den kommer ju passa nåt år till...

halloween maskerad fladdermus svart vingar mössa öron sytt applikation mumin
Mössa.

Jag använde en svart mössa som sonen redan hade. Mumintrollen var förut hans favorit. Då köpte jag den här mössan på Myrorna för 10.- Den används dock nästan aldrig så jag klippte ut en liten svart fladdermus att sy över mumintrollapplikationen.

halloween maskerad fladdermus svart vingar mössa öron sytt
Tillklippt på fri hand med rå kant.




halloween maskerad tiger dress söt libero randig
Tigerdräkt.

På sonens dagis firar de inte Halloween. Förra året förklarade det med att det inte är en svensk tradition och i år med att det kan vara lite läskigt för de små barnen.  Synd för mig som är så förberedd och för sonen som verkligen gillar läskigheter.

En väninna ringde dock. Hon hade fått ett meddelande om att dottern två dagar senare skulle vara utklädd hos dagmamman. Hon undrade om vi hade nåt att låna ut. Så här söt blev dottern i sonens tigerdräkt. Den har vi fått gratis från Liberos blöjklubb genom att samla åtta stycken koder från blöjförpackningarna. Helt gratis var den dock inte då det var ett tidsbegränsat erbjudande och jag kände mig stressad att få den. Vi köpte därför några förpackningar blöjor till inte lika rabatterat pris som vanligt. Så på det sättet kostade den litegranna. Just då gillade dock sonen tigrar och brukade låtsas att han var en så jag ville verkligen ha den här dräkten till honom. Jättesöt är den och han har faktiskt använt den någon gång som vanliga kläder till dagis.

 Det var ett tidbegränsat erbjudande men sen fanns dräkten att köpa för fler koder i den vanliga poängshoppen de har. Jag vet inte om den finns kvar där men annars kommer det nog komma många på tradera och liknande när barnen som fått dem vuxit ur dem. De fanns bara i storlek 92 så inget att växa i för sonen.

Ett väldigt bra spartips är dock att låna såna här saker av varandra. Just maskeraddräkter kanske bara används ett par gånger. Onödigt att köpa en för varje år även om de kanske inte kostar så mycket. Jag hade också en nalle puh dräkt jag köpt på bakluckeloppis att erbjuda, den har sonen aldrig använt, ett par älv/fjärilsvingar samt ett par öron och svans i leopardmönster som jag själv klätt ut mig i. Dem har jag gjort själv och kan visa bild på när vi får tillbaka dem.

halloween maskerad tiger dress söt libero randig
Extrabild på söta tigern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar