fredag 18 december 2015


De retro och kitschiga fynden från svärmors överfyllda nya hus.


Fynden från svärmors hus.

Visade ju tidigare här bilder från det hus som svärmor nyligen köpt fullproppat med gamla saker. Som en jättespännande skattjakt att titta genom och få plocka med sig fynd hem. Här visar jag det vi plockade hem i söndags. Hoppas hinna dit och titta lite mer innan allt är bortsorterat och städat.

Älskar såna här gamla ljusmanchetter i plast. Har tidigare gjort smycken av dem. Visat ett par ringar här och här.

De stora ljusen ska vi smälta och göra julklappsljus i fina glasburkar när sonen blir lite större och julgransljusen ska vi använda i vårt änglaspel om vi får ihop det efter att det var en favoritleksak förra julen.

Snygg svart stabil väska i jättefint skick förutom att den behöver lite rengöring.

Metallspiraler som efter rengöring nu sitter uppe i köksfönstret.

Fina djurplanscher som jag inte vet vad jag ska ha till än.



Blingiga ljusmanchetter att ha till det eller n åt smyckesprojekt kanske.


Brun frotté.

Har ju tänkt ha bruna handdukar i badrummet nere när det är renoverat. Vi får se om den här kvalar in efter tvätt eller om den får göras om till ett par mindre för att undgå slitna delar.

Transistor intercom.

Hittade också denna som jag inte vet vad det är. Den var så snygg och cool att den fick följa med om inte annat som leksak till sonen. Om jag skulle gissa är det ju en sån man på film ser någon prata med sin sekreterare via- men vad gör den isåfall hemma hos någon?


Juläpplen i plast.

De satt på långa presentsnören så jag antar att de varit dekoration i fönster. Jag tänkte att de kunde vara fina i granen. Höll dock på att skapa kaos när jag sköljde av dem och ställde dem på diskbänken att torka. Skarpt rosa fläckar rann av äpplena som sprack i sin fina lackyta och blev lite söndriga under där de klibbade fast mot diskbänken. Tror dock att jag lyckades rädda dem till skillnad mot hårdekorationen eller vad det kan vara längst ner.
Glas, porslin och Ingemar Stenmark.

Tyckte att denna samlartallrik var så himla cool så den får bli assiett här hemma tillsammans med mina assietter med 70-tals bilder på kungaparet mfl. Ska dock kolla upp att det inte är en verkligt dyr samlartrofé innan vi kör den fler gånger i diskmaskinen.




Halsband eller hårdekoration.

Kanske rent av brudkrona tänkte jag när jag vred det fram och tillbaka. Det enda jag vet är att det inte tål vatten. Nästan allt från huset var dammigt och luktade gammalt. Jag la detta i varmt vatten men upptäckte att tygspröten med en liten frigolitpärla eller vad det kan vara i ändarna rullade ut sig och tappade färgen direkt. Det känns ju jättetråkigt om jag förstört något riktigt gammalt och värdefullt. Vore intressant att veta vad det är. Känns som att det passar att använda någon varm romantisk sommardag iallafall. Får ligga på vänt i källaren så länge.
Tofsarna eller spröten baktill innan jag tvättade smycket.
Halsband åt det här hållet?
Hårdekoration eller brudkrona åt det här hållet?

De förstörda bandtofsarna baktill nu utan färg.


På tork i badkaret.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för en inspirerande blogg!! I mitt barndomshem hade vi på 80-talet en liknande apparat som du visar i inlägget. Vi kallade den "snabbtelefonen". Den bestod av två likadana apparater, en fanns i huset, och den andra i min pappas verkstad på tomten. När man tryckte på en av de två knapparna ringde det i den andra apparaten. När man höll in knapp Två så kunde man prata med varandra. Jag skulle vilja att dessa nyproducerades, det vore superbra att ha på tex en övervåning i ett hus när man varken orkar gå upp eller stå och skrika i trappen.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack själv. Ja det vore väl både snyggt och praktiskt att ha en sådan snabbtelefon. Synd att vi bara hittade ena delen.

    SvaraRadera