söndag 28 februari 2016


Böcker på biblioteket och tankar om att inte konsumera.



Pojken som blev retad för sin rosa skolväska.

Jag har massa påbörjade inlägg liggandes. Detta är det dags att beta av då vi snart ska lämna tillbaka dessa böcker till biblioteket och leta på nya. Lite tråkigt med mitt tjat om att låna böcker på biblioteket kanske men det är ju så BRA. Det finns hur många böcker som helst att låna och det är helt gratis. Man slipper göra plats för ännu fler böcker hemma. Jag önskar man kunde göra så här med leksaker också. Fast i den här familjen är det helt klart jag som har flest saker. Jag tänkte skriva "nog jag" men det var en så uppenbar lögn att jag kände mig tvungen att ändra.

Varför ska det vara så svårt att göra sig av med saker? Och varför ska det vara så svårt att inte släpa hem nya? Idag skulle jag köpa svarta ballonger till halloweenfesten som vi planerar. Jag vet att det bara är februari men ni kan läsa mer här om hur och varför. 

De svarta ballongerna var slut. Ändå köpte jag fyra saker. Saker som jag inte alls hade planerat eller kände något behov av innan vi gick in i butiken. En leksak till sonen (som han inte heller hade behov av men argumenterade så bra för att vi gav efter) men tre grejer till mig/oss också. Alltihop kostade bara 80:- så det var såklart ingen katastrof. Många bäckar små säger de dock. Både pengamässigt och för rörelsefriheten här hemma så var det onödigt.Den turkosa tvålpumpen var jättefin och kommer passa perfekt i vårt badrum i källaren. När vi renoverat det. Det kanske hade varit lite bättre att fokusera på att få väggarna målade innan man köper tvålpump. Det är dock svårt att låta bli när man ser fina saker som man "behöver".

Ändå vill jag dit igen. Jag blev verkligen sugen på en dag i köpcentret. Inte för att köpa utan för att titta. Titta på folk och alla nya saker och kläder som har kommit till våren. Som inspiration. Hur bra tror ni att det kommer att gå? Jättesvårt att inte råka köpa något när habegäret slår till och man faktiskt har råd och man faktiskt kan komma på en "bra" anledning som att tvålpumpen kommer passa jättebra i badrummet som vi ju ska renovera någongång. Puh!

Därför tänker jag nästa gång vi är på biblioteket se om jag kan låna boken "Yes- därför köper vi det vi inte behöver". Jag har hört talas om den tidigare men läste igår ett blogginlägg om den och blev sugen på att läsa den. Själva bloggen En Emilia verkade också ha mer intressant att läsa. Hon som skriver har tydligen ett shoppingfritt år 2016. Sådant har jag funderat på men aldrig tagit mig för. Kanske borde det bli av nu. Fast jag har ett annat experiment som jag vill göra först. Inte handla mat på en månad och se om vi ändå klarar oss.

Alltså inte bunkra upp i förväg utan bara äta oss genom det som finns i kyl, frys och skafferi och se om vi klarar oss en månad utan att tycka att det blir alldeles för torftigt. Mätta är jag helt säker på att vi kommer kunna bli en hel månad men kanske blir det alldeles för spartanskt och tråkigt. Jag försöker få sambon med på tåget. Han vill dock göra upp regler och undantag (sonen är exempelvis kräsen med maten så de saker han äter måste vi kunna komplettera med om vi inte ska få ett svältande barn på köpet) så jag får återkomma när vi bestämt oss.

Barnböckerna från biblioteket iallafall då. Denna bok om en pojke som blir retad för att han tycker om rosa och har valt en rosa skolväska tänkte jag kunde vara pedagogisk. Tyvärr pratas det ju fortfarande om flickfärger och pojkfärger och andra saker som är typiskt flickiga eller pojkiga.
Boken är i original fransk- därav rosa toalettpapper.

Boken Lenka om en söt liten flicka som inte får vara med och leka för att hon är för tjock.

Också en pedagogisk bok men jag valde den för de fina bilderna.

Så hemsk bild men så vackert gjord.

En barnbok om mörkret i källaren.

Man tror ju att en barnbok med den här titeln och utseendet ska hjälpa barn att inte vara mörkrädda. Det är säkert också syftet med denna för på slutet är pojken inte rädd för mörkret längre. Sidorna som ledde fram till det pedagogiska slutet skulle dock skrämma livet ur vilket barn som helst som är det minsta mörkrädd. Jag själv kände mig ett tag lite rädd för det där mörkret som sa åt pojken att gå ner i källaren! Sonen gillar dock saker som är läskiga så det passade bra.

Också denna bok valde jag för de fina bilderna.

2 kommentarer:

  1. Tack för fina ord om min blogg - det stämmer att jag har ett shoppingfritt år! Men jag har också funderat på att inte handla hem så mycket mat förrän vi har "ätit ur" litegrann!

    www.enemilia.se

    SvaraRadera
  2. Varsågod- de orden är du och bloggen värda :)

    Jag har övertalat sambon om den där månaden utan att handla mat nu- jag kommer skriva om det vid tillfälle. Peppad. Vi berättade för min mormor och morfar när vi var där idag. Jag trodde att de skulle bli förfärade (att stoppa i oss mat är väldigt viktigt för min mormor) men mormor gick igång på det totalt. Hon ville också göra samma och ville börja på en gång. Stackars morfar- han påpekade att det var sista litern mjölk som stod på bordet :)

    Vad roligt att du har tänkt på samma sak. Skönt att det är fler som är på väg åt samma håll här. Roligt. Lycka till med fortsättningen på det shoppingfria året!

    SvaraRadera