lördag 27 februari 2016


Gammelmormors kalas.



Fotot på sonen på plats på väggen.

Jag glömde ju att visa bilderna från min mormors kalas. Här kommer de med tulpaner och hembakat och retro inredning på "äkta" vis.

Vi gav min mormor hennes presenter i förväg. Bland annat ett foto på sonen i masdräkt. När vi kom på födelsedagskalaset sen så hade de satt upp fotot på sonen på väggen bland alla andra foton på familjens barn i folkdräkt. 

Fyra generationer av barn i Leksandsdräkt.

Jag som vuxen i min mormors dräkt.

Jag lånade den för att fota när vi var i deras sommarstuga. Den sitter dock inte alls bra och jag har länge fantiserat om att sy mig en egen i modifierad "modernare" stil. Lite som jag har gjort med sonens masbyxor som jag visade här och som Emy Little har gjort. Jag skrev om de planerna tidigare här.

Folklorestilen går igen i deras kudde med flodabroderi.

Kudden bredvid har jag vävt när jag gick på folkhögskola. Det är ett porträtt av mina morföräldrar som jag målat på varpen och sedan vävt tyget. Både varp och inslag är enfärgad vit. Mönstret är målat med textilfärg.

Närbild på kudden med flodabroderiet.

Jag har broderat en variant av sånt här broderi på fri hand på baksidan av en tröja som jag visade här.

Närbild på vävda kudden med fint pixligt uttryck.

Sonen kalasfin framför det dukade fikabordet.

Hembakad tårta som min morfars 90-åriga syster kom med.

Det här är retro på "riktigt" med finporslinet som bara används vid kalas.

Superfina blommor på bordet från tidigare gratulanter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar